احادیث نورانی
چهل حدیث نورانی از حضرت امام رضا (علیه السلام)
1- سه ویژگى برجسته مؤمن |
2- پاداش نیکى پنهانى و سزاى افشا کننده بدى |
3- نظافت |
4- امین و امیننما |
5- مقام برادر بزرگتر |
6- دوست و دشمن هر کس |
7- نام بردن با احترام |
8- بدى قیل و قال |
9- ویژگیهاى دهگانه عاقل |
10- نشانه سِفله |
11- ایمان، تقوا و یقین |
12- میهمانى ازدواج |
13- صله رحم با کمترین چیز |
14- سلاح پیامبران |
15- نشانه هاى فهم |
16- گوشه گیرى و سکوت |
17- حقیقت توکّل |
18- بدترین مردم |
19- زمامداران را وفایى نیست |
20- دست بوسى نه! |
21- حُسن ظنّ به خدا |
22- ارکان ایمان |
23- بهترین بندگان خدا |
24- تحقیر فقیر |
25- عیش دنیا |
26- آثار زیانبار حاکمان ظالم |
27- رفع اندوه از مؤمن |
28- بهترین اعمال بعد از واجبات |
29- سه چیز وابسته به سه چیز |
30- میانه روى و احسان |
31- دیدار و اظهار دوستى با هم |
32- راز پوشى در کارها |
33- پیمان شکنى و حیلهگرى |
34- برخورد مناسب با چهار گروه |
35- رضایت به رزق اندک |
36- عقل و ادب |
37- پاداشِ تلاشگر |
38- به پنج کس امید نداشته باش |
39- پیروزىِ عفو و گذشت |
40- عمل صالح و دوستى آل محمّد |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
کسی با ما درمقام ولایت مشاجره و منازعه نمیکند مگر اینکه ستمگر و معصیت کارباشد حضرت مهدی (عج) |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
چهل حدیث گرانقدر
3
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
کسی که نمازش را ضایع کند اعمال دیگرش را بیشتر ضایع خواهد کرد امام علی (ع) |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
چهل حدیث گهربار از حضرت علی (علیه السلام)
1- هرکس عیب خویش ببیند به عیب دیگران نپردازد. |
2- مردم را بیازمای تا نهادشان را دریابی . |
3- جدال تدبیر را نابود میکند. |
4- بهای هرکس به میزان سودمندی اوست. |
5- اندیشه کن آنگاه سخن گوی تا ا زلغزش زبان دورباشی. |
6- پیش ازپیری جوانی وقبل ازبیماری تندرستی را دریاب. |
7- بسا گفتاری که پاسخش خاموشی است. |
8- سخن مانند داروست کمش سودمند و بسیارش کشنده است. |
9- صرفه جویی درخرج نیمی از زاد و توشه است. |
10- بزرگترین عیب انسان آن است که عیب جویی کنی به چیزی که نظیرش درتونیز هست. |
11- کسیکه درسیاستش قصوری رود در ریاست به چیزی شمرده نمیشود. |
12- بهترین گفتار آن است که با کردار راست آید. |
13- درراهی که تو را خوف گمراهی است پیش مرو. |
14- طمعکاردربند خواری گرفتاراست. |
15- ازدوستی بخیل بپرهیز چه اوآنچه را سخت بدان نیازمندی ازتو دریغ میکند. |
16- با پاداش دادن نیکوکار بدکار را بیازار. |
17- شادمانی مؤمن دررخساراوست واندوه او دردلش. |
18- سخت ترین گناهان آنست که گناهکار آنرا سبک بشمارد. |
19- ارزش هرشخص به اندازه دانش اوست. |
20- عاقل کسی است که ازتجربه پند گیرد. |
21- ازآنچه نمیدانی سخن مگوی وهنگامی که وظیفه ای درسخن گفتن نداری لب به سخن مگشای. |
22- انسان جاهل را نمیبینی مگراینکه یا افراط میکند یا تفریط. |
23- خردشمشیری برنده است. |
24- آرزوهای خوش ، دیدگان بصیرت مردمان را نابینا میسازد. |
25- قناعت ثروتی است که هرگزبه پایان نمیرسد. |
26- هرکه با نادان همنشینی کند آماده جنجال است. |
27- خردمندترین مردم کسی است که بیشتردرعاقبت کارهایش بیندیشد. |
28- دانش ازمال بهتراست زیرا دانش نگهدار توست و تو نگهدارمالی. |
29- مراقبت درصفا و پاکی عمل دشوارتر از خود عمل است. |
30- همنشین بی خردمباش که او خود را برای تو آراید و دوست دارد تو را چون خود نماید. |
31- چه بسا امرمشکلی که بانرمی و مدارا آسان شود. |
32- هرگاه کسی ازبیان آنچه که نمی داند ساکت شود اختلاف هم ساقط می شود. |
33- ناتوانترین مردم کسی است که از یافتن دوست عاجز باشد و از اوناتوان ترکسی است که دوست خود را ازدست بدهد. |
34- هر کس پر حرف باشد مردم از او دوری می کنند. |
35- نیکی به پدر ومادر از بزرگترین واجبات است. |
36- هر کس غذایش کمتر باشد دردهایش نیز کمتر است. |
37- پست ترین مردم کسی است که به دیگران اهانت کند. |
38- برادر دینی خود را با روی خوش ملاقات کن. |
39- از آن گناهان بپرهیزید که در چشمتان کوچک جلوه میکند. |
40- دلبستگی به دنیا آفت نفس آدمی است. |
چهل حدیث گرانقدر
5
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
چهل حدیث گرانقدر
6
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
کسی که کار آخرتش را اصلاح کند خداوند کار دنیایش را اصلاح خواهد کرد امام علی (ع) |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
چهل حدیث گرانقدر
7
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
نماز هدیه مومن است بسوی پروردگار پس هدایای خود را نیکو کنید تا جوایز شما نیکو باشد . امام محمد باقر (ع) |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
کسی که جهت فرج دعا کند امیرالمومنین (ع) در حق او در روز قیامت دعا می کند. |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
چهل حدیث گرانقدر
8
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
چهل حدیث گرانقدر
9
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
متاع آخرت کم رونق است پس به هنگامی که خریدار ندارد بسیار ذخیره کن |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
بسم الله الرحمن الرحیم
10
|
بزرگترین گناه |
ترس است |
|
|
بزرگترین تفریح |
کار است |
|
|
بزرگترین بلا |
نومیدی است |
|
|
بزرگترین شجاعت |
صبر است |
|
|
بزرگترین استاد |
تجربه است |
|
|
بزرگترین اسرار |
مرگ است |
|
|
بزرگترین افتخار |
ایمان است |
|
|
بزرگترین سود |
فرزند نیک است |
|
|
بزرگترین هدیه |
گذشت است |
|
|
بزرگترین سرمایه |
اعتماد به نفس است |
|
|
آنچه بر قضا وقدر فایق آید |
صبر است |
|
|
آنچه آدمی را صیقل دهد |
کار است |
|
|
آنچه که کهنه اش بهتر است |
دوست است |
|
|
آنچه که از علم بهتر است |
تجربه است |
|
|
آنچه برای مرد ننگ است |
غصه است |
|
|
آنچه بیش از مرگ آدمی رامیکشد |
نومیدی است |
|
|
آنچه هرقدر دراز باشد کوتاه است |
عمر است |
|
|
آنچه که کمش زیاد است |
دشمن است |
|
|
آنچه که زیادش هم کم است |
ایمان وجوانمردی است |
|
چهل حدیث گهربار از حضرت علی (علیه السلام)
11
1-خداوند سبحان حقوق مردم رابرحقوق خودمقدم داشته ، پس هرکس حقوق مردم را ادا نماید به ادای حقوق الهی می انجامد. |
2-خوبی وخوشبختی آن نیست که مال وفرزندت زیادشود ، بلکه خوشبختی آن است که دانشت فراوان گردد. |
3-سیاست عادلانه برسه پایه استواراست : نرمش همراه بادوراندیشی ، پیگیری کامل دراجرای عدالت ومیانه روی در بخشش و عطا. |
4-اگرقائم ماقیام کند آسمان ویارانش را همی فرو ریزد و زمین گیاه خود برویاند وکینه ودشمنی ازدل بندگان رخت بربندد و درندگان وچهارپایان همزیستی صلح آمیز داشته باشند تا آن جاکه زنی میتواند سبد بر سر از عراق تا شام راه بپیماید درحالی که گام خویش جز بر گیاه ننهد نه درنده ای به او آزاررساند ونه وی ازآن بهراسد. |
5-ایمان آن است که راستی را برگزینی که به زیان تو بود بر دروغی که تو را سود دهد و به پیش ازعمل سخن نگویی وچون ازدیگری سخن گویی خدا را پروا کنی. |
6-انسان جز باطاعت خداوند سبحان به خوشبختی نمیرسد و آدمی جز با معصیت الهی به بدبختی نمی افتد . |
7-ازجمله حقوق واجبی که خدا بربندگان خود قرار داده است نصیحت وخیرخواهی تا حد توان و همکاری درجهت برپایی حق درمیانه خویش است. |
8-فرزندانتان را به سه خصلت تربیت کنید : دوستی پیامبرتان ودوستی خاندان او و خواندن قرآن. |
9-پست ترین علم آن است که برسرزبان باشد و برترین آن که در اعضا وارکان بدن پدیدارگردد. |
10-دین ودنیا برچهارچیز برپاست : دانایی که دانش خود را به کاربرد و نادانی که از آموختن سرباز نزند و بخشنده ای که دربخشش خود بخل نکند و مستمندی که آخرت خویش را به دنیای خود نفروشد. |
11-ظهور فرج قائم آل محمد را منتظر باشید و از رحمت خداوند ناامید نباشیدکه محبوبترین اعمال نزد خداوند عزوجل انتظارفرج است. |
12-خون خویش را و مال خود را به برادرمؤمنت اهدا کن ونسبت به دشمنت باعدل وانصاف رفتارکن وخوشروئی واحسان را از عموم مردم دریغ مدار . |
13-تلخی دنیا شیرینی آخرت است وشیرینی دنیا تلخی آخرت است. |
14-بنده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفریده است. |
15-ثمره تؤبه جبران کردن تقصیرهای گذشته است. |
16-به گوینده نظرنکنید به گفتارنظرکنید. |
17-تکیه کردن برآرزو از ابلهی وحماقت است. |
18-علم مایه زندگی وحیات است وایمان باعث رستگاری ونجات. |
19-ناتوانی آفت است وبردباری شجاعت. |
20-عقل مرکب علم است. |
21-نیکی به پدرومادر بزرگترین فریضه است. |
22-نخستین مرحله دین شناخت خداوند است. |
23-ازآنچه نمیدانی سخن مگوی. |
24-کسی که با مردم الفت گیرد ، مردم دوستش دارند. |
25- قلب خود را لبریز ساز از رحمت بر مردمان و دوستی ورزیدن با آنان و مهربانی کردن به همگان . |
26- رفق ورزی ( مدارا در امور ) دشواریها را آسان می سازد و سببهای سخت را سهل می نماید . |
27-هر که رفق و مدارا را به کار گیرد ، هر سختی و دشواری برایش آسان شود . |
28-هر که در امورخویش ، رفق و مدارا را درپیش گیرد ، به آنچه از مردم خواهد نایل شود . |
29- هر که با رفق و مدارا عمل کند ، موفق گردد . |
30-بر تو باد ، به رفق و مدارا ، زیرا که آن کلید درستی ( امور) و از مختصات خردمندان است . |
31-رفق مدارا سیاست خوبی است . |
32-راس و سَرِ سیاست رفق و مدارا است . |
33-هر گاه زمامدار شدی ، باید مدارا نمائی و رفق ورزی . |
34-رفق و مدارا ، تندی مخالفت را کند می سازد . |
35- مردمان فروتن باش و نرمخو ، و هموار و گشاده رو . |
36- گشاده روئی دامِ دوستی است . |
در بر آوردن حاجتهای مردمان شکیبائی ورزید . |
37-بُردباری پرده ایست پوشان ، و خِرَد شمشیری است بُران ، پس نقصهای خُلقت را با بُردباری بپوشان ، و با خِرَد خویش هوای نفست را بمیران |
38-هیچ عزتی چون بُردباری نیست . |
39- داد وَرزی برترین خضلتهاست . |
40-بر داد وَرزی (عدالت)دوستی پادار می ماند . |
چهل حدیث گهربار از حضرت علی (علیه السلام)
12
1- مبادا اخلاق نیک را در هم شکنید و آن را دگرگون و به اخلاق بد مبدل سازید . |
2- بر شما باد به مکارم اخلاق که آن سبب والائی است . |
3- به خدا سوگند که به اندازه سر سوزنی حقیقتی را پنهان نداشته ام و هیچ گونه دروغی به زبان نیاورده ام . |
4- اگر بنده اجل و پایان آن را می دید ، با آرزو و فریب دادن آن دشمنی می ورزید . |
5- آن که آرزو دراز کرد ، کردار را نابساز کرد. |
6- ستم راندن بر بندگان ، بدترین توشه است برای آن جهان. |
7- انسانی را آن بهاست که در دیده اش زیباست . |
8- هر که خود را بزرگوار دید ، شهوتهایش در دیده وی خوار گردید . |
9- هر که کرامت نفس داشته باشد ، هرگز آن را با ارتکاب گناه و نا فرمانی ، پست و موهون نمی سازد. |
10- هر که مکارم را دوست بدارد ، از محارم دوری می نماید. |
11- کریم کسی است که از حرامها دوری گزیند و از عیبها پاک باشد . |
12- هر که نفسش خوار باشد ، به خیرش امیدی نداشته باش . |
13- نفس پست از از پستیها جدا نمی شود . |
14- بزرگواری مهر آورتر از خویشاوندی است . |
15- پس داد مردم را از خود بدهید و در بر آوردن حاجتهای آنان شکیبایی ورزید ، که شما مردمان را خزانه دارانید ، و امت را وکیلان ، و امامان را سفیران . حاجت کسی را روا ناکرده مگذارید ، و او را از آنچه مطلوب اوست باز مدارید . |
16- بر آن کس اعتماد کن که میان همگان اثری نیکو نهاده و به امانت از همه شناخته تر است ( امتحان خود را داده) . |
17- خوشا آن که کسبی پاکیزه داشته باشد . |
18- فرمانبرداری مخلوق درنافرمانی خالق روا نیست . |
19- آن که میان خود و خدا را به صلاح دارد ، خدا میان او و مردم را به صلاح آرد . |
20- دانا کسی است که قدر خود را بشناسد ، و در نادانی انسان همین بس که قدر خویش را نشناسد . |
21- کار همراه با پاکدامنی به مراتب از توانگری همراه با مرزشکنی و هرزگی ارزشمندتر و بهتر است . |
22- هر که در کار کوتاهی ورزد ، دچار اندوه گردد . |
23- مقصود عمل بیشتر نیست ، بلکه مقصود عمل درستر است . و درستی عمل همانا ترس از خدا و نیت صادق و کار نیک است . |
24- گاه چیز اندک رشد می کند و بسیار می شود و گاه چیز بسیار نابود میشود و از بین میرود . |
25- هیچ کار ی با تقوا اندک نیست و چگونه اندک بود آنچه پذیرفتنی است . |
26- تمام شدن کار به کامل کردن آن است . |
27- قلب خود را لبریز ساز از رحمت بر مردمان و دوستی ورزیدن با آنان و مهربانی کردن با همگان ، و همچون جانوری درنده مباش که خودنشان را غنیمت بشماری . |
28- برای سرپرستی کارهایت پروا پیشگان و فرهیختگان را بر گزین . |
29- هر که عیب را به تو بنماید ، در حقیقت خیر خواهی کرده است . |
30- کسی تو را بدرستی دوست می دارد که تملق تو را نگوید ، و کسی در حقیقت ثنای تو گفته است که (سخنان خوشایندی بی اساس ) به گوشت برساند . |
31- هر که تو را - از گزندی - ترساند ، چون کسی است که تو را مژده رساند . |
32- باید مطمئن ترین اشخاص نزد تو کسی باشد که از همه راستگوتر است . |
33- باید محبوبترین مردمان نزد تو فرد دلسوز ناصح باشد. |
34- همانا کاری که به عهده توست ، طعمه ای برایت نیست ، بلکه امانتی است بر گردنت . |
35- راس مسلمانی امانتداری است . |
36- برترین ایمان امانتداری است. |
37- از خدا بترسید در حق بندگانش و شهرهایش ، زیرا شما مسئولید حتی در برابر سرزمینها و چهار پایان . |
38- کارهای منظم و منضبط به سبب مخالفت و خلافکاری تباه می شود. |
39- کار هر روز را در همان روز انجام ده ، زیرا هر روز کاری مخصوص به خود دارد . |
40- دوستی ورزیدن نیمی از خِرَد است . |
چهل حدیث گرانقدر
13
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
---|
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام حسن عسگری (ع) : کسی که بمیرد و او را (امام زمان )(ع) را نشناسد به مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته است |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
کسی که جهت فرج دعا کندهنگام مرگ به او مژده می رسد و با نرمی با او رفتار میشود |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
چهل حدیث گهربار از معصومین (علیهما السلام)
14
|
ثمره دوستى با خدا
مَن أصلَحَ فیما بَینَهُ وبَینَ اللهِ أصلَحَ اللهُ فیما بَینَهُ وبَینَ النّاسِ. هر که رابطه میان خود و خداوند را اصلاح کند خداوند رابطه میان او و مردمان را نیکو مى گرداند. میزان الحکمة : 2 / 1287 / 8438 ، کنزالعمّال : 43166 . |
|
راه رسیدن به خدا
إنَّ الوُصولَ إلَى اللهِ عَزَّوجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ إلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ . وصال خداوند عزّوجلّ سفرى است که جز با مرکب ساختن از شب (شب زنده دارى) به دست نمى آید . بحار الأنوار : 78 / 379 / 4 . |
|
خدا ترسى |
3
خَفِ اللهَ کَأَنَّکَ تَراهُ فَإِن کُنتَ لا تَراهُ فَإِنَّهُ یَراکَ . از خداوند چنان بترس که گویى او را مى بینى . پس اگر تو او را نمى بینى بى گمان او تو را مى بیند . میزان الحکمة: 1/825/5193، بحارالأنوار: 70/386/48. |
اخلاص در عبادت |
4
مَن أصعَدَ إلَى اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ . هرکس عبادت خالص خود را به سمت خدا فرستد خداوند بهترین مصلحت او را به سویش فرو مى فرستد . بحار الأنوار : 70 / 249 . |
|
دوستى اهل بیت علیهم السّلام |
5
حُبُّنا أهلَ البَیتِ نِظامُ الدّینِ . دوستى ما اهل بیت سامان بخش دین است. امالی الطوسی : 296 / 582 . |
جوان و فراگیرى دین |
6
لَو اُتِیتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّیعَةِ لا یَتَفَقَّهَ (فی الدِّینِ) لَأَدَّیتُهُ . اگر جوانى از جوانان شیعه را نزد من بیاورند که علم (دین) نمى آموزد ، او را ادب مى کنم . المحاسن : 1 / 357 / 760 . |
ارزش عبادت در جوانى |
7
فَضلُ الشّابِّ العابِدِ الَّذی تَعَبَّدَ فی صِباهُ عَلَى الشَّیخِ الَّذی تَعَبَّدَ بَعدَ ما کَبُرَت سِنُّهُ کَفَضلِ المُرسَلینَ عَلى سائِرِ النّاسِ . برترى جوان عابدى که در کمى سنّش بندگى ورزد بر پیرى که پس از سالمندى رو به بندگى آرد همچون برترى پیامبران بر دیگر مردم است . جامع الصغیر : 2/213/5856 . |
|
جوان و اطاعت خدا |
8
إنَّ اللهَ یُحِبُّ الشّابَّ الَّذی یُفنی شَبابَهُ فی طاعَةِ اللهِ عزّوجلّ . خداوند جوانى را که جوانیش را در اطاعت خدا صرف مى کند دوست دارد . حلیة الأولیاء : 5 / 360 . |
جوان و عبادت |
9
إنَّ الله تَعالى یُباهی بِالشّابِّ العابِدِ المَلائِکةَ ، یَقولُ : اُنظُرُوا إلى عَبدی! تَرَکَ شَهوَتَهُ مِن أجلی . به راستى که خداوندمتعال به جوان عبادت پیشه بر فرشتگان مى بالدومى فرماید:به بنده ام بنگرید! به خاطر من از خواهش نفسش دست کشیده است . کنزالعمّال : 43057 . |
جوانان، یاران مهدى(عج) |
10
أصحابُ المَهدیِّ شَبابٌ لا کُهولَ فیهِم إلّا مِثلُ کُحلِ العَینِ وَالمِلحِ فِی الزّادِ ، وأقَلُّ الزّادِ المِلحُ . یاران مهدى علیه السّلام جوانند و پیران در میانشان نیستند مگر همانند سرمه چشم و (یا) نمک در ره توشه ، و کمترین چیز در توشه نمک است . بحار الأنوار : 52 / 334 / 63 . |
کوچک شمردن نماز |
11
قالَ رسولُ اللهِ صلّى الله علیه و آله : لیسَ مِنّی مَنِ استَخَفَّ بِالصَّلاةِ ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الحَوضَ ، لا وَاللهِ . از من نیست کسى که نماز را سبک بشمارد ، به خدا قسم ، کنار حوض (کوثر) بر من وارد نمى شود . علل الشرائع : 356 / 2 . |
|
نماز اوّل وقت |
12 امام باقرعلیه السّلام |
أیُّما مُؤمِنٍ حافَظَ عَلَى الصَّلَواتِ المَفروضَةِ فَصَلّاها لِوَقتِها فَلَیسَ هذا مِنَ الغافِلینَ . هر مؤمنى که بر نمازهاى واجبش مواظبت نماید و آنها را در وقت خود بجاى آورد چنین کسى از زمره غافلان نیست الکافی : 2 / 2070 / 14 ، المحاسن : 1 / 123 / 135 . |
نیکى به پدر و مادر |
بِرُّ الوالِدَینِ واجِبٌ وإن کانا مُشرِکَینِ ولا طاعَةَ لَهُما فی مَعصِیَةِ الخالِقِ . نیکى به پدر و مادر واجب است هرچند مشرک باشند ولى درنافرمانى ازخداوند نباید از آنان اطاعت کرد . میزان الحکمة: 4/3675/22684، بحارالأنوار: 74/72/55 |
دوست داشتن دانشمندان |
14
النَّظَرُ فی وَجهِ العالِمِ حُبّاً لَهُ عِبادَةٌ . نگاه در چهره عالم از روى دوستى وى عبادت است . میزان الحکمة : 3/2070/13737 . |
صله ارحام |
16
صِلُوا أرحامَکُم وإن قَطَعُوکُم . با خویشان خود پیوند برقرار کنید هرچند آنان از شما ببُرند . أمالی الطوسی : 208 / 357 . |
خدمت به مردم |
17
خَیرُ النّاسِ منِ انتَفَعَ بِهِ النّاسُ . بهترین مردم کسى است که مردم از او بهره مند گردند . بحار الأنوار : 75 / 23 / 1 . |
معاشرت با مردم |
18
المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ فی تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ فی راحَةٍ . مؤمن خود از خویشتن در رنج و مردم از او در آسایش اند . میزان الحکمة : 1 / 66 / 463 ، خصال : 2 / 620 / 10 . |
مشورت |
19
ما تَشاوَرَ قَومٌ إلّا هُدوا إلى رُشدِهِم . هیچ قومى مشورت نکردند مگر آنکه به راه درست خود هدایت شدند . تحف العقول : 233 . |
|
سلام کردن |
20
إنَّ أبخَلَ النَّاسِ مَـن بَخَلَ بـِالسَّـلامِ . بخیل ترین مردم کسى است که از سلام کردن بخل ورزد . میزان الحکمة : 8837 . |
21
دوستی بر عدم انصاف پاینده نمی ماند . نهج البلاغه.. |
22
ناراست ترین راه و رسم این است که خواهان دادوَرزی باشی و با مردمان داد نورزی . نهج البلاغه.. |
23
عدل انصاف است و احسان نیکوئی کردن . نهج البلاغه. . |
24
از جانب خود با مردمان انصاف بورزید تا به شما اعتناد کنند . نهج البلاغه. . |
25
همچون جانوری درنده مباش که خوردن مردمان را غنیمت شماری . نهج البلاغه. . |
26
هر که استبداد ورزد هلاک شود. نهج البلاغه. . |
27
به آن کس که به تو سخن آموخت به درشتی سخن مگو و با کسی که راه نیکو سخن گفتن را به تو آموخت لاف بلاغت مزن. نهج البلاغه. (حکمت411). |
28
هرکس با حق در افتد نابود شود . نهج البلاغه.(حکمت408) . |
29
در حسن عقل همین کافی است که درست را از نادرست برای تو آشکار می سازد. نهج البلاغه.(حکمت421) . |
30
کار نیک ر ا بجا آورید و آن را هر مقدار که باشد کوچکنشمارید زیرا کوچک آن بزرگ و اندک آن فراوان است. نهج البلاغه. . |
31
کسی از شما نگوید که دیگریدر انجام دادن کار نیک از من سزاورتر است گرچه چنین باشد. بدانیدکه خیر و شر را اهلی است که اگر عدهای آن را انجام ندهند دیگران به آنها اقدام کنند نهج البلاغه. . |
32
هرمسلمانی که درختی می کارد به تعداد میوه های آن درخت برای او ثواب و پاداش نوشته می شود . |
33
مسلمانی که درختی بکارد ویازراعتی کشت کند اجر و پاداش صدقه درراه خدا را خواهد داشت . |
34
به خدا قسم هیچ عملی حلال تر و پاکیزه تر از باغبانی و زراعت نیست . |
35
هر کس بعد از خواندن زیارت عاشورا، برای فرج من دعا کند، من هم در حق او دعا می کنم. |
36 حق عبادت
مَن عَبدالله حَقَّ عِبادتِهِ اتاهُ الله فوق أمانیهِ وکفایتهِ کسی که خدا را روی حقیقت عبادت نماید، خداوند بیش از آنچه آرزو داشته و بیش از حد کفایتش به او عطا خواهد نمود. (بلاغة الحسین، ص 256). |
37
لاتَقُولن فی أخیکَ المُؤمن إذا تواری عنک إلاّ مِثلَ ما تُحب أن یقولَ فیکَ إذا تواریتَ عَنهُ زمانی که برادر مؤمنت غائب است، درباره او سخنی مگو مگر آنکه همان سخن را درباره خودت دوست داشته باشی.(بحارالانوار، ج 75، ص 262) |
38
-«قبل از مردن مالت را انفاق کن که در غیر این صورت مالت برایدیگری میماند ولی حساب وکتابش را از تو میکشند!پس مالت را بخورقبل از اینکه مال تورا بخورد.» |
39
«کسی از قیامت در امان نیست مگر کسیکه در دنیا از خدا بترسد.» |
40
«دوجهاد واجب است ودوجهاد سنت است.امّا یکی از دو جهادواجب ،جهاد با نفس است که بزرگترین جهاد است.وجهاد دوم،جهاد باکفار است.وجهاد سنت،یکی دفاع است که اگر نکنند،عذاب نازل شودویکی برپائی سنتهای نیک وحسنه است.» |
چهل کلام نورانی از حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)
1-«نیاز مردم بشما از نعمتهای الهی برشماست! پس از نعمت الهیملول نشوید.»
2-«روز عاشورا،خطاب به اصحابش فرمود:ای فرزندان خانواده هایبزرگوار!مرگ فقط پلی است که شمارا از سختی ومشقت،به بهشتهایوسیع ونعمتهای دائمی،منتقل می کند.کدامیک از شما بدش می آید کهاز زندان به قصر وکاخ،منتقل گردد؟ولی مرگ برای دشمنان شما،منتقلشدن از قصر وکاخ،به زندان است! پدرم از رسول خدا(ص)نقل کردکه:دنیا زندان مؤمن وبهشت کافر است! پس مرگ پلی است که شمارا بهبهشت وآنها را به جهنم،منتقل می کند.نه دروغ می گویم ونه به من دروغگفته شده است!»
3-«برمن لازم است کهدر قیامت، زائر خود راببینم واورا نجات دهم.»
4-«از حضرت سؤال شد که:معرفت الهی چیست؟
فرمود:معرفت اهل هر زمانی به این است که امام وحجّتی که اطاعتشواجب است رابشناسد.»
5-«مرگ در عزّت بهتر از زندگی با ذلّت است.»
6-«مرگ بهتر از عار است وعار بهتر از جهنّمی شدن است.»
7-«من شهادت را سعادت دانسته و زندگی با ظالمین را بدبختیمیدانم.»
8-«من کشتة اشکها هستم!هیچ مؤمنی بیاد من نمیافتد مگر اینکه گریهمیکند.»
9-«هیچ شخصی نیست که چشمش بخاطر ما گریان باشدالاّ اینکه خدااو را در بهشت باندازه یک «حقب»نگه میدارد.»
10-«بهترین افراد کسی است که به افرادیکه از او بریدهاند،بپیوندد.»
11-« هر کسیکه خدا را آن چنان که سزاوار پرستش است،عبادتکند،خداوند اورا به بالاترین آرزویش وبیشتر از حقش،میرساند.»
12-«شخصی از امام پرسید:در چه حالی هستید؟
فرمود:در حالی هستم که خدا در بالای سرم وآتش درمقابلم و مرگبدنبالم و حساب روز قیامت،در اطرافم است. ومن در گرو عملممیباشم.آنچه را دوست دارم،نمییابم وآنچه را بدم میاید،نمیتوانم ازخودم دور کنم وامورم بدست دیگری است.اگر بخواهد مرا عذابمیکند واگر بخواهد،میبخشد.پس چه فقیری از من فقیرتر است؟»
13-«ای خدا!کور باد چشمی که تو را نبیند!
14-«درخواست از دیگران،فقط در سه جا رواست:درمریضیسخت،فقر غیر قابل تحمل،دیه وغرامت طاقت فرسا!»
15-«به پرهیز از کاری که موجب عذرخواهیت شود!زیرا مؤمن بدینمیکند تا عذر بخواهد ولی منافق هر روز بدی میکند سپس عذرمیخواهد!»
16-«کسیکه از تو حاجتی میخواهد،با درخواستش،آبروی خود راحفظ نمیکند!ولی تو با رواکردن حاجتش،آبرویت را حفظ نما!»
17-«مردی گفت:من ازشیعیانت هستم!
امام فرمود:از خدا بترس و چنین ادعائی نکن
شیعیان ما کسانی هستند که قلبهایشان از هر غل وغشی،پاک وسالماست!بلکه تو بگو که من از دوستداران شما هستم!»
18-«شخصی در حضور امام گفت:احسان به آدم نااهل،ضایع میشود!
امام فرمود:چنین نیست!احسان بمانند باران تند است وبه نیک وبدمیرسد.»
19-«اگر خدا طاقت کسی را بگیرد،اطاعتش را هم از او بر میدارد و اگرقدرت شخصی را بگیرد،تکلیفش را هم از او بر میدارد.»
20-«استدراج بنده توسط خدا به این است که به او نعمت فراوانمیدهد وشکر گذاری را از او میگیرد.»
21-«سلام هفتاد حسنه دارد.شصت ونه تا به سلام کننده میرسدویکی به جواب دهنده!»
22-«شخصی از امام درخواستی نمود.
امام فرمود:تقاضا خوب نیست مگر در قرض سنگین یا فقر سخت و یاتعهد مال مهم!
آن شخص گفت:منهم برای یکی از اینها از شما درخواست میکنم.
امام دستور داد به او صد سکه دادند.»
23-«شخصی در حضور امام غیبت کرد.
امام فرمود:دست از غیبت بردار که آن خورش سگهای جهنم است.»
24-«بدرستی که اگر دنیا برای کسی باقی میماند،ویا کسی در دنیا باقیمیماند،شایسته نر از همه پیامبران بودند که باقی بمانند.»
25-«خداوند دنیارا برای بلا خلق فرمود واهلش را برای فانی شدنآفرید.»
26-«شکر تو برای نعمت گذشته ،زمینة نعمت آینده است.»
27-«شما را به تقوای الهی سفارش میکنم که خدا ضمانت کرده کهمکروه را به آنچه دوست دارد،تبدیل کند وبدون حساب به او روزیکند.»
28-«قرآن ،ظاهرش زیبا و باطنش عمیق است.»
29-«به درستی که اجرای احکام به دست علما است که حلال وحرامالهی را میشناسند ومورد اعتمادند.»
30-«از ماست دوازده هدایت کننده که اول آنها امیرالمؤمنین علی بنابطالب است وآخرین آنها نهمین از فرزندان من است.»
31-«ای پسر آدم!فکر کن وباخود بگو:پادشاهان دنیا کجاهستند؟آنهائیکه خرابه هارا آباد کردند و نهرهارا آب انداختند ودرختهارا غرس نمودند و شهر هارا ساختند امّا عاقبت در حالیکهنمیخواستند از اینها جدا شدند وگروه دیگری ارث بردند وماهم بازمان کمی به آنها ملحق میشویم.»
32-«احدی را بر آئین ابراهیم (ع) نمیدانم مگر ما وشیعیانمان و بقیه ازآئین ابراهیمی(توحید)برکنارند.»
33-«ما تا قیامت با بنی امیه ها در حال جنگ و ستیزیم!»
34-«کسیکه بدنبال رضای الهی است اگر چه مردم ناراحت شوند،خدااورا از مردم کفایت میکند وکسیکه برای رضای مردم،خدا را غضبناکمیکند،خدا اورا به مردم وا میگذارد!»
35-«قیمت جمیع دنیا در نزد ولیّی از اولیاء خدا ودر نزد اهل معرفتمثل قیمت سایه است.»
36-«نیاز مردم به شما در رفع گرفتاریهاشان از نعمتهای الهیبرشماست.»
37-«مرگ بر فرزند آدم همانند گردن بند بر گردن دختران حتمی است.»
38«آفرین بر مرگ در راه خدا و لکن شما قدرت بر از بین بردن عزتم راندارید پس در این حال من باکی از شهادت ندارم.»
39-«اشگ چشمها و خشیت دلها از برکات الهی است.»
40-«هرکه در باره ما اشگی بریزد در قیامت باعث آبرو وروشنی چشماو میشود.»
چهل حدیث گرانقدر
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : چه بسیار اندوهگینی که حزن و اندوهش او را به شادی ابدی وارد کند . |
امام علی (ع) : بندگی بی دانش وزهد رنج بدن است . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
نماز گناهان انسان را می زداید چنانکه برگ از درخت بزدایند علی (ع) |
امام علی (ع) : حسود ازتو خشنود نخواهد شد تا یکی از شما دو نفر بمیرد . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : آنکه بیش از حق خود تقاضا کند سزاوار محرومیت است . |
امام علی (ع) : آنکه به حساب نفس خود برسد سعادت مند است . |
امام علی (ع) : اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد او را در بر پائی حق یاری خواهد کرد . |
امام علی (ع) : اندکی از حق باطل بسیاری را از بین میبرد . |
امام علی (ع) : حکمت گمشده مؤمن است پس آنرا به دست آور هرچند از اهل نفاق باشد . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : عفو و گذشت را بپذیر و به احدی چیزی که او را ناراحت می کند ،نرسان . |
امام علی (ع) : گذشت درباره کسی است که اقرار (به گناه )کند نه کسی که اصرار ورزد ، |
امام علی (ع) : بهترین بخشش گذشت بعد از قدرت است . |
امام علی (ع) : شجاعت لحظه ای صبر کردن است . |
امام علی (ع) : هر که اندازه خود بشناسد هلاک نشود . |
امام علی (ع) : وقتی تقدیر الهی برسد پرهیز باطل است . |
امام علی (ع) : هیچ پندی مانند بیم دادن نیست . |
امام علی (ع) : هیچ زهدی مانند بی اعتنائی به حرام نیست . |
امام علی (ع) : اندکی از حرص آدمی را بر طمع بسیار را میدارد |
سی حدیث از حضرت امام محمد باقر روحی له الفدا
1.چه بسا شخص حریص بر امری از امور دنیا ، که بدان دست یافته و باعث نافرجامی
و بدبختی او گردیده است ، و چه بسا کسی که برای امری از امور آخرت کراهت داشته
و بدان رسیده ، ولی به وسیله آن سعادتمند گردیده است .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (166)
2.تو را به پنج چیز سفارش می کنم : اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن ، اگر به تو
خیانت کردند خیانت مکن ، اگر تکذیبت کردند خشمگین مشو ، اگر مدحت کنند شاد
مشو ، و اگر نکوهشت کنند ، بیتابی مکن .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (167)
3.سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (170)
4.چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص(172)
5.نهایت کمال ، فهم در دین و صبر بر مصیبت ، و اندازه گیری در خرج زندگانی
است .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص(172)
6.سه چیز از خصلتهای نیک دنیا و آخرت است : از کسی که به تو ستم کرده است
گذشت کنی ، به کسی که از تو بریده است بپیوندی ، و هنگامی که با تو به نادانی
رفتار شود ، بردباری کنی .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (173)
7.خداوند دوست ندارد که مردم در خواهش از یکدیگر اصرار ورزند ، ولی اصرار در
خواهش از خودش را دوست دارد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (173)
8.دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (173)
9.هیچ بنده ای عالم نیست ، مگر اینکه نسبت به بالا دست خود ، حسادت نورزد ، و
زیردست خود را خوار نشمارد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (173)
10. هر که خوش نیت باشد ، روزی اش افزایش می یابد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (175)
11.هر کس با خانواده اش خوشرفتار باشد ، بر عمرش افزوده می گردد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (175)
12.از سستی و بی قراری بپرهیز ، که این دو ، کلید هر بدی می باشند ، کسی که سستی کند ،
حقی را ادا نکند ، و کسی که بی قرار شود ، بر حق صبر نکند .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (175)
13.پیوند با خویشان ، عملها را پاکیزه می نماید ، اموال را افزایش می دهد ، بلا را
دور می کند ، حسا آخرت را آسان می نماید ، و مرگ را به تاخیر می اندازد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 71، ص (111)
14.بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 65، ص (152)
15.خداوند بنده مؤمنش را با بلا مورد لطف قرار می دهد ، چنانکه سفر کرده ای برای
خانواده خود هدیه می فرستد ، و او را از دنیا پرهیز می دهد ، چنانکه طبیب مریض
را پرهیز می دهد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (180)
16.بر شما باد به پرهیزکاری و کوشش و راستگویی ، و پرداخت امانت به کسی که شما را بر آن امین دانسته است ، چه آن شخص ، نیک باشد یا بد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (179)
17.غیبت آن است که درباره برادرت چیزی را بگویی که خداوند بر او پوشیده و مستور
داشته است . و بهتان آن است که عیبی را که در برادرت نیست ، به او ببندی .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (178)
18.خداوند ، دشنام گوی بی آبرو را دشمن دارد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (176)
19.تواضع ، راضی بودن به نشستن در جایی است که کمتر از شانش باشد ، و اینکه به
هر کس رسیدی سلام کنی ، و جدال را هر چند حق با تو باشد ، ترک کنی .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (176)
20.برترین عبادت ، پاکی شکم و پاکدامنی است .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (176)
21.خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش ، به اندازه عقلی که در دنیا به آنها
داده است ، دقت و باریک بینی می کند .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 7 ، ص (267)
22.آن که از شما به دیگری علم بیاموزد ، پاداش او ( نزد خدای تعالی ) به مقدار
پاداش دانشجوست ، و از او هم بیشتر می باشد .
کافی ، ج 1 ، ص (35)
23.هر که علم و دانش را جوید برای آنکه به علما فخر فروشی کند ، یا با سفها
بستیزد ، و یا مردم را متوجه خود نماید ، باید آتش را جای نشستن خود گیرد .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، 2 ، ص (38)
24.خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد
کافی ، ج 2 ، ص (663)
25.سه خصلت است که دارنده اش نمی میرد تا عاقبت شوم آن را ببیند : ستمکاری ، از
خویشان بریدن ، و قسم دروغ که نبرد با خداست .
کافی ، ج 75، ص (174)
26.به خدا سوگند هیچ بنده ای در دعا ، پافشاری و اصرار به درگاه خدای عزوجل نکند ،
جز اینکه حاجتش را بر آورد .
کافی ، ج 2 ، ص (475)
27.خداوند عزوجل از میان بندگان مؤمنش آن بنده ای را دوست دارد که بسیار دعا کند ،
پس بر شما باد دعا در هنگام سحر تا طلوع آفتاب ، زیرا آن ، ساعتی است که درهای
آسمان در آن هنگام باز گردد و روزیها در آن تقسیم گردد و حاجتهای بزرگ بر آورده
شود .
کافی ، ج 2 ، ص (478)
28.دعای انسان پشت سر برادر دینی اش ، نزدیکترین و سریعترین دعا به اجابت است .
کافی ، ج 2 ، ص (507)
29.هر چشمی روز قیامت گریان است ، جز سه چشم : چشمی که در راه خدا شب را بیدار
باشد ، چشمی که از ترس خدا گریان شود ، و چشمی که از محرمات الهی و گناهان بسته
شود .
کافی ، ج 2 ، ص (80)
30.شخص حریص به دنیا مانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم به دور خود
می تند ، راه بیرون شدنش را دورتر و مشکل تر می کند ، تا اینکه از غم و اندوه
بمیرد .
کافی ، ج 2 ، ص (316)