خانواده سالم - زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم - زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم - زندگی سالم
وبلاگ شخصی یعقوب ایزدپناه
کارشناس تخصصی تبلیغ تربیت راهنما حوزه علمیه قم (مبلغ تربیتی طرح مدارس امین استان قم )
نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۹۵، ۲۱:۱۲ - محمدرضا زال آقایی
    عالی بود
۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۱:۵۰

احادیث خانواده خوشبخت

 

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (یا معشر الشباب من استطاع منکم الباءة فلتزوج، فإنه أغض للبصر و أحصن للفرج، و من لم یستطع فعلیه بالصوم، فإنه له وجاء) «ای جماعت جوانان هر کس از شما توانایی ازدواج را دارد ازدواج کند؛ زیرا ازدواج بهتر چشم را (از حرام) می‌پوشاند و بهتر فرج را (از حرام) محافظت می‌کند، و کسی که نتوانست (ازدواج کند) باید روزه بگیرد؛ چون روزه شهوت جنسی او را کم می‌کند».متفق علیه: بخاری (5066)، مسلم (1400)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (تنکح المرأة لأربع: لمالها، و لحسبها و لجمالها، و لدینها، فاظفر بذات الدین تربت یداک)«زن بخاطر چهار چیز برای ازدواج انتخاب می‌شود : مال و دارائی، اصل و نسب، زیبائی و دیانت؛ پس زن دیندار را انتخاب کن، دستهایت خاک‌آلوده شود».متفق علیه: بخاری (5090)، مسلم (1466)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (تزوجوا الودود الولود فإنی مکماثر بکم الأمم) «با زنان محبت‌گر و بچه‌‌زا ازدواج کنید؛ چون من در میان امت‌ها به کثرت شما افتخار می‌کنم».ابوداود (2035)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم ‌فرمود :(إذا ألقی الله فی قلب امری خطبة امرأة، فلابأس أن ینظر إلیها) «اگر خداوند خواستگاری زنی را به قلب کسی القا کرد، باکی نیست که به او نگاه کند».ابن ماجه (1864)

****************************

از مغیر بن شعبه روایت است: نزد پیامبر  صلی الله علیه وسلم رفتم و با او درباره زنی که قصد خواستگاریش داشتم صحبت کردم، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (إذهب فانظر إلیها، فإنه أجدر أن یؤدم بینکما) «برو او را نگاه کن چون این امر رابطه بین شما را پایدارتر می‌کند».نسایی (69/6) و ترمذی (1093)

****************************

ابن عمر رضی الله عنه گفت : (نهی النبی صلی الله علیه وسلم  أن یبیع بعضکم علی بیع بعض، و لایخطب الرجل علی خطبة أخیه حتی یترک الخاطب قبله، أو یأذن له الخاطب). «پیامبر صلی الله علیه وسلم  از اینکه بعضی از شما بر معامله دیگری وارد شود، و یا اینه از زنی خواستگاری کند که قبلاً برادرش (شخص دیگری) از او خواستگاری کرده، نهی کرده است مگر اینکه خواستگار اول منصرف شود یا به او اجازه دهد».بخاری (5142)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أیما امرأة لم ینکحها الولی فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فإن أصابها فلها مهرها بما أصاب منها، فإن اشتجروا فالسلطان ولی من لا ولی له) «هر زنی که ولی او را ازدواج ندهد ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، پس اگر شوهرش با او نزدیکی کرد باید مهریه‌اش را به سبب نزدیکی با او پرداخت کند، و اگر با هم مشاجره کردند حاکم سرپرست کسی است که سرپرست ندارد».ابن ماجه (1879)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لانکاح إلا بولی و شاهدی عدل) «ازدواج بدون ولی و دو شاهد عادل صحیح نیست».صحیح ابن ماجه (7557)

****************************

 پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (لاتنکح الأیم حتی تستأمر، ولاتنکح البکر حتی تستأذن، قالوا : یا رسول الله و کیف إذنها؟ قال : أن تسکت) «بیوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشیزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسی داده نشود. گفتند : ای رسول خدا، اجازه (رضایت) بکر چگونه است؟ فرمود : این است که ساکت بماند». صحیح ابن ماجه (2100)

****************************

از خنساء بنت خدام أنصاری روایت است: (أن أباها زوجها و هی ثیب، فکرهت ذلک، فأتت رسول الله -صلى الله علیه وسلم- فرد نکاحها). «او بیوه بود و پدرش بدون رضایت او، او را به عقد کسی درآورد، نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  رفت و نکاحش را باطل کرد». مسلم (886)

از ابن عباس روایت است: (أن جاریة بکراً أتت النبی صلی الله علیه وسلم  فذکرت له أن أباها زوجها و هی کارهة، فخیرها النبی -صلى الله علیه وسلم). «دختری (بکر) نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  آمد وبه او گفت که : پدرش بدون رضایتش، او را به عقد کسی درآورده است، پیامبر صلی الله علیه وسلم  او را (در فسخ عقد) اختیار داد». صحیح ابن ماجه (4711)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم وقتی ازدواج کسی را تبریک می‌گفت می‌فرمود : (بارک الله لکم و بارک علیکم، و جمع بینکما فی خیر) «خداوند خودتان و ازدواجتان را پربرکت و اجتماعتان را پرخیر کند». ابن ماجه (1905)

****************************

از انس بن مالک رضی الله عنه  روایت است : (أن عبدالرحمن بن عوف جاء إلی رسول الله صلی الله علیه وسلم  و به أثر صفرة فسأله رسول الله صلی الله علیه وسلم  فأخبره أنه تزوج امرأة من الأنصار، قال: کم سقت لها؟ قال : زنة نواة من ذهب، قال رسول الله صلی الله علیه وسلم  أولم ولو بشاة) «عبدالرحمن بن عوف نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  آمد در حالیکه آثار زردی (زعفران یا حنا) بر او دیده می‌شد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  از حال او پرسید، (عبدالرحمن بن عوف) در پاسخ گفت که با زنی از انصار ازدواج کرده است. پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : چقدر مهریه برایش قرار داده‌ای؟ گفت به اندازه وزن یک هسته خرما طلا، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : ولیمه بده اگرچه گوسفندی باشد». متفق علیه : بخاری (5153)، مسلم (1427)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أحق ما أوفیتم من الشروط، أن توفوا به ما استحللتم به الفروج) «سزاوارترین شروطی که باید به آن وفا کنید شروط نکاح است». متفق علیه : بخاری (5151)، مسلم (1418)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (إذا تزوج أحدکم امرأة، أو اشتری خادما، فلیأخذ بناصیتها، ولیسم الله عزوجل و لیدع بالبرکة، و لیقل : اللهم إنی أسألک من خیرها وخیر ما جبلتها علیه، و أعوذ بک من شرها و شر ما جبلتها علیه). «هرگاه یکی از شما زنی را به ازدواج خود درآورد یا خادمی را خرید، دست بر پیشانی‌اش بگذارد و بسم الله بگوید و برای او از خدا طلب برکت کند ». ابوداود (2146)

****************************

سنت است که مرد در هنگام آمیزش با زن خویش بگوید : (بسم الله اللهم جنبنا الشیطان و جنب الشیطان ما رزقتنا) «به نام خدا، خداوندا! شیطان را از ما و از آنچه به ما عطا می‌کنی دور بگردان»، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (فإن قضی بینهما ولد لن یضره الشیطان أبدا) «اگر کودکی از آن دو متولد شود، شیطان هرگز به او ضرر نمی‌رساند». متفق علیه : بخاری (5165)، مسلم (1434)

****************************

بریده بن حصیب رضی الله عنه گفت: (لما خطب علی فاطمة رضی الله عنها قال : قال رسول الله صلی الله علیه وسلم  : إنه لابد للعرس من ولیمة) «وقتی که علی از فاطمه رضی الله عنها خواستگاری کرد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : برای عروسی ولیمه لازم است». صحیح ابن ماجه (2419)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  به عبدالرحمن بن عوف فرمود: (أولم ولو بشاة) «ولیمه بده اگرچه گوسفندی باشد». متفق علیه : بخاری (5153)، مسلم (1427)

****************************

از انس روایت است : (ما رأیت رسول الله صلی الله علیه وسلم  أولم علی امرأة ما أولم علی زینب، فإنه ذبح شاة) «ندیده‌ام که پیامبر صلی الله علیه وسلم  به اندازه‌ای که برای زینب ولیمه داده، برای سایر زنانش بدهد، او برای زینب یک گوسفند ذبح کرد». متفق علیه: مسلم (1428)، این لفظ مسلم است، بخاری (5171

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (شر الطعام طعام الولیمة، یمنعها من یأتیها، و یدعی إلیها من یأباها، و من لم یجب الدعوة فقد عصی الله و رسوله) «بدترین عذا، غذای ولیمه‌ای است که فقرای نیازمند از آن منع و ثروتمندان بی‌نیاز به آن دعوت شوند، وکسی که دعوت ولیمه را اجابت نکند به راستی نافرمانی خدا و رسول او را کرده است». متفق علیه : مسلم (1432)، بخاری و مسلم این حدیث را بصورت موقوف از ابوهریره روایت کرده‌اند، بخاری (5177).

پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: (إذا دعی أحدکم إلی الولیمة فلیأتها) «اگر یکی از شما به ولیمه (عروسی که در آن امر خلاف شرع نباشد) دعوت شد، باید برای آن بیاید». متفق علیه : بخاری (5173)، مسلم (1429)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (إذا دعی أحدکم إلی طعام فلیجب، فإن کان مفطرا فلیطعم، و إن کان صائما فلیصل : یعنی الدعاء) «هرگاه یکی از شما دعوت شد، دعوت را اجابت کند، پس اگر روزه نبود غذا بخوردواگر روزه بود (برای صاحب عروسی) دعا کند». بیهقی (263/7) و مسلم (1431)

****************************

از علی رضی الله عنه روایت است : (صنعت طعاما فدعوت رسول الله صلی الله علیه وسلم  فجاء فرأی فی البیت تصاویر فرجع فقلت : یا رسول الله، ما أرجعک بأبی أنت و أمی؟ قال : إن فی البیت سترا فیه تصاویر، و إن الملائکة لاتدخل بیتا فیه تصاویر). «غذایی را درست کردم و پیامبر صلی الله علیه وسلم  را دعوت نمودم، پیامبر آمد و چند عکسی را در خانه دید و برگشت. گفتم ای رسول خدا! پدر ومادرم فدایت باد چه چیزی باعث شد که برگردی؟ فرمود : در خانه پرده‌های عکس‌داری(عکس ذی روح) بود و ملائکه به خانه‌ای که در آن عکس باشد داخل نمی‌شوند». ابن ماجه (3359)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (خیرکم، خیرکم لأهله، و أنا خیرکم لأهلی) «بهترین شما کسی است که با خانواده‌اش خوش‌رفتارتر باشد و من بهترین شما برای خانواده‌ام هستم».ترمذی (3985)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (من کانت له امرأتان یمیل مع أحدهما علی الأخری، جائ یوم القیامة وأحد شقیه ساقط) «هر کس دو زن داشته باشد و بین آنها عدالت برقرار نکند، روز قیامت در حالی به پیشگاه خداوند حاضر می‌شود که یکی از پهلوهایش ساقط (افتاده) است».ابن ماجه (1969)، ولی تمایل قلبی بیشتر به یکی از آنان اشکال ندارد.

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (لایجمع بین المرأة و عمتها ولا بین المرأة و خالتها) «جمع بین زن و عمه‌اش، زن و خاله‌اش، جایز نیست».متفق علیه: بخاری (5109)، مسلم (1408)

****************************

از عمرو بن شعیب از پدرش از جدش روایت است : (أن مرثد بن أبی مرثد الغنوی کان یحمل الأساری بمکة، و کان بمکة بغی یقال لها عناق، و کانت صدیقته، قال : جئت إلی النبی صلی الله علیه وسلم  فقلت : یا رسول الله أنکح عناقا؟ قال : فسکت عنی فنزلت : ) وَالزَّانِیَةُ لاَیَنکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( فدعانی فقرأها علی وقال : لاتنکحها) «مرثد بن ابی مرثد غنوی اسیران را به مکه حمل می‌کرد، در مکه زن زناکاری به نام عناق که دوست مرثد بود زندگی می‌کرد، مرثد گفت : نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم  رفتم و گفتم : ای رسول خدا! آیا عناق را به ازدواج خود درآورم؟ مرثد گوید : پیامبر در جواب من ساکت ماند، سپس این آیه نازل شد:) وَالزَّانِیَةُ لاَینَکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( مرا صدا زد و آیه را برایم خواند، و فرمود : با او ازدواج نکن».ابوداود (2037)

****************************

در صحیح مسلم از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم  از نکاح شغار نهی کرد. و فرمود شغار این است که مردی، به مردی دیگر بگوید : (زوجنی ابنتک و أزوجک ابتنی، أو زوجنی أختک و أزوجک أختی) «دختر را به ازدواج من در بیاور، تا من (در مقابل)، دخترم را به ازدواج تو درآورم، یا خواهرت را به ازدواج من در بیاور تا من هم (در مقابل) خواهرم را به ازدواج تو درآورم».مسلم (1416) در حدیثی دیگر فرمودند : (لاشغار فی الإسلام) «در اسلام شغار نیست».مسلم (1415)

****************************

از علی رضی الله عنه روایت است : (لعن رسول الله صلی الله علیه وسلم  المحلل و المحلل له) «پیامبر صلی الله علیه وسلم  محلل(حلال کننده زنی که سه طلاق شده) و محلل له(مردی که زن برایش حلال شده – شوهر اول) را لعنت کرده است».ترمذی (1128)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: (ألا إن لکم علی نسائکم حقا و لنسائکم علیکم حقا) «آگاه باشید که همسرانتان بر شما حقی دارند همانطور که شما بر آنان حقی دارید».ترمذی (1173

پیامبر صلی الله علیه وسلم  که وقتی از او سؤال شد حق همسران ما بر ما چیست؟ فرمود : (أن تطعمها إذا طعمت و تکسوها إذا اکتسیت ولاتضرب الوجه و لاتقبح ولاتهجر إلا فی البیت) «هرگاه غذا خوردی به او هم غذا بدهی، و هرگاه لباس خواستی برای او هم لباس فراهم کنی (غذا و پوشاکش را فراهم کن)، و به صورت او نزنی و به او ناسزا نگوئی و تنها در خانه بسترش را ترک کن».ابوداود (2128)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید : ) أکمل المؤمنین إیمانا أحسنهم خلقا، و خیارکم خیارکم لنسائهم ) «کاملترین مؤمنان از لحاظ ایمان،خوش اخلاقترین آنان‌اند و بهترین شما کسانی هستندکه برای همسرانشان بهترند»ترمذی (1172)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لایفرک مؤمن مؤمنة إنکره منها خلقا رضی منها آخر) «هیچ مرد مؤمنی نباید کینه زن مؤمنی را به دل بگیرد، چون اگر رفتاری را از او نپسندد،رفتار دیگری را از او می‌پسندد».مسلم (469)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌ فرماید : (والرجل راع فی أهله و هو مسئول عن رعیته) «مرد سرپرست خانواده است ونسبت به آنان سؤال می‌شود».متفق علیه : بخاری (893)، مسلم (1829)

****************************

اسماء بنت یزید گفت : نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  بودم، و گروهی از زنان و مردان کنار او نشسته بودند که فرمود : (لعل رجلا یقول ما یفعل بأهله و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها؟ فأرم القوم فقلت : إی والله یا رسول الله : إنهن لیفعلن و إنهم لیفعلون. قال فلا تفعلوا، فإنما ذلک مثل الشیطان لقی شیطانة فی طریق فغشیها والناس ینظرون) «شاید بعضی از مردان و زنان اسرار زناشوئی خود را بازگو کنند؟ مردم ساکت شدند، گفتم بله، به خدا قسم ای رسول خدا! زنان این کار را می‌کنند و مردان هم این کار را می‌کنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : این کار را نکنید چون این کار مانند کار شیطانی نر است که شیطانی ماده را در راه می‌بیند و در حالیکه مردم به آنها نگاه می‌کنند با او آمیزش می‌کند».صحیح [آداب الزفاف البانی 72].

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  طولانی شدن شب نشینی (در عبادت) عبدالله بنعمر و دوری ازهمسرش را بر او انکار کرد و فرمود : (إن لزوجک علیک حقا) «همانا همسر شما بر شما حق دارد».متفق علیه :خ (1975)، مسلم (1159)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید : (إذا صلت المرأة خمسها، و صامت شهرها، و حفظت فرجها، و أطاعت زوجها، قیل لها ادخلی الجنة من أی أبوابها شئت) «اگر زن نمازهای پنجگانه را بجا آورد و روزة رمضان را بگیرد و از زنا دوری کرده و از شوهرش اطاعت کند به او گفته می‌شود از هر دری از درهای بهشت که می‌خواهی داخل شو».[صحیح ابن ماجه 660]

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: (والذی نفسی بیده، ما من رجل یدعوا امرأته إلی فراشه فتأبی علیه إلا کان الذی فی السماء ساخطا علیها حتی یرضی عنها). «قسم به ذاتی که جانم در دست او است هر مردی که همسرش را به بسترش فراخواند و او سرباز زند، ذاتی که در آسمان است از او ناراضی می‌شود تا وقتی که شوهرش از او راضی شود».مسلم (1436)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرماید : (من أتی حائضا أو امرأة فی دبرها، أو کاهنا فصدقه بما یقول فقد کفر بما أنزل علی محمد) «هر کس در زمان قاعدگی یا از غیر محل نسل با همسرش آمیزش کند یا نزد کاهنی برود و آنچه را (کاهن) می‌گوید تصدیق کند، به آنچه بر محمد صلی الله علیه وسلم  نازل شده کافر شده است».ابن ماجه (639)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرماید : (إیاکم و الدخول علی النساء، قیل یا رسول الله : أفرأیت الحمو – و هو قریب الزوج کأخیه و ابن أخیه و عمه و ابنعمه و نحوهم – قال : الحموالموت). «از داخل شدن بر زنان بپرهیزید، گفته شد ای رسول خدا! نظرت درباره حمو (نزدیکان شوهر مانند برادر و پسر برادر و عمو و پسر عمو و مانند آنها) چیست؟ فرمود : حمو مرگ است».متفق علیه : بخاری (5232)، مسلم (2172)

پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید : (والمرأة راعیة فی بیت زوجها و مسئولة عن رعیتها) «وزن در خانه شوهرش نگهدار و در برابر زیردستانش مسئول است». متفق علیه : بخاری (893)، مسلم (1829).

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (خیر النساء من تسرک إذا أبصرت، و تعطیک إذا أمرت، و تحفظ غیبتک فی نفسها و مالک) «بهترین زنان زنی است که وقتی به او نگاه می‌کنی، تو را خوشحال ووقتی که به او امر می‌کنی تو را اطاعت کند و در غیاب تو حافظ خود و مال شما باشد». [صحیح ابن ماجه 3299].

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (فحقکم علیهن ألا یوطئن فرشکم من تکرهون، و لایأذن فی بیوتکم لمن تکرهون) «حق شما بر زنانتان این است که ناموستان را حفظ کنند و کسی را که دوست ندارید به خانه‌هایتان راه ندهند»

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (ولاتنفق امرأة شیئا من بیت زوجها، إلا بإذن زوجها، قیل و لا الطعام؟ قال : ذلک أفضل أموالنا) «زن نباید از مال شوهرش مصرف کند، مگر اینکه شوهرش به او اجازه دهد، گفته شد حتی غذا؟ فرمود : آن بهترین اموالمان است».[صحیح ابن ماجه 1875]

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لایحل للمرأة أن تصوم و زوجها شاهد إلا بإذنه) «جایز نیست که زن در حضور شوهرش روزه بگیرد مگر به اجازه او».بخاری (5195)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (إذا دعا الرجل امرأته إلی فراشه فلم تأته فبات غضبان علیها لعنتها الملائکة حتی تصبح) «هرگاه مرد از همسرش خواست تا در بسترش حاضر شود و همسرش امتناع ورزید و شوهرش از او خشمگین شد، ملائکه تا صبح او را لعنت می‌کنند». متفق علیه : بخاری (5194)، مسلم (1436) و در حدیثی دیگر می‌فرماید : (إذا دعا الرجل زوجته لحاجته فلتأته و إن کانت علی التنور) «هرگاه مرد همسرش را برای نیازش فرا خواند، باید نزد او برود اگرچه بر تنور باشد (مشغول پخت و پز باشد)». ترمذی (1170)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (لعل رجلا یقول ما یفعل بأهله، و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها، فأرم القوم، فقلت إی و الله یا رسول الله، إنهن لیفعلن و إنهم لیفعلون، فقال صلی الله علیه وسلم  : فلا تفعلوا، فإنما مثل ذلک کمثل شیطان لقی شیطانة فی طریق فغشیها و الناس ینظرون). «شاید در میان شما مردی باشد که آنچه را با زنش انجام داده بگوید، و یا زنی باشد که آنچه را با شوهرش انجام داده تعریف کند!؟ مردم ساکت شدند، گفتم : به خدا قسم ای رسول الله! زنان این کار را می‌کنند و مردان هم این کار را می‌کنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : این کار را نکنید چون این کار مانند کار شیطان نری است که شیطان ماده‌ای را در راه می‌بیند و در حالیکه مردم به آنها نگاه می‌کنند با او آمیزش می‌کند».[آداب الزفاف 72]

****************************

 پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (أیما امرأة سألت زوجها الطلاق من غیر ما بأس فحرام علیها رائحة الجنة) «هر زنی که بدون سبب از شوهرش تقاضای طلاق کند، بوی بهشت بر او حرام است». ترمذی (1199) و در حدیثی دیگر می‌فرماید : (المختلعات هن المنافقات) «زنانی که خلع می‌کنند (تقاضای طلاق می‌کنند) منافق‌اند».[صحیح ابن ماجه 6681]

****************************

از عبدالله بن زمعه روایت است که گفت : از پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (یعمد أحدکم فیجلد امرأته جلد العبد فلعله یضاجعها من آخر یومه) «بعضی از شما همسرشان را مانند برده شلاق می‌زنند، در حالیکه شاید در آخر همان روز با او همبستر شوند».متفق علیه : بخاری (4992)، مسلم (2855)

****************************

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (ثلاث جدهن جد، و هزلهن جد : النکاح و الطلاق و الرجعة) «سه چیز است که شوخی و جدی در آنها، جدی است : نکاح، طلاق و رجوع کردن».ابوداود (2180)

از ابن عباس رضی الله عنه  روایت است : زن ثابت بن قیس بن شماس نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  آمد و گفت : ای رسول خدا! من نسبت به دین و اخلاق ثابت ایرادی ندارم، ولی از کفران و ناسپاسی با او می‌ترسم – چون او را دوست ندارم - پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (فتردین علیه حدیقته) «آیا باغش را به او پس می‌دهدی؟ گفت : بله، پس باغ را به او پس داد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  به ثابت دستور داد تا از او جدا شود».بخاری (5276)

****************************

از عمرو بن شعیب از پدرش از جدش روایت است که زنی گفت: ای رسول خدا! شکمم ظرف حمل این پسر بود، و پستانهایم برایش شیردان و آغوشم مأوای او بود، پدرش مرا طلاق داده و می‌خواهد او را از من بگیرد. پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (أنت أحق به مالم تنکحی) «تا زمانی که ازدواج نکنی تو سزاوارتر به پسرت هستی».ابوداود (2259)

****************************

از ابوهریره روایت است که: (أن امرأة جائت إلی النبی صلی الله علیه وسلم  فقالت : یا رسول الله، إن زوجی یرید أن یذهب بابنی و قد سقانی من بئر أبی عتبة، و قد نفعنی. فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم  : هذا أبوک، و هذه أمک، فخذ بید أیهما شئت. فأخذ بید أمه، فانطلقت به) «زنی نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  آمد و گفت : ای رسول خدا! شوهرم می‌خواهد پسرم را از من بگیرد در حالی که پسرم از چاه ابی عتبه برایم آب آورده و به من کمک کرده است. پیامبر صلی الله علیه وسلم  به پسر فرمود : این پدرت است و این هم مادرت، دست هر کدام از آنها را که می‌خواهی بگیر، پس دست مادرش را گرفت، پس مادرش او را با خود برد».ابوداود (2260)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۳
یعقوب ایزدپناه

خانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی