خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم
وبلاگ شخصی یعقوب ایزدپناه
💖 کپی مطالب با ذکر صلوات آزاد است 💖
💠خانواده سالم = زندگی سالم💠
🌷 قالب عددی 🌷
💖در پیام رسان سروش دنبال کنید 👇👇👇
sapp.ir/khanevadeysalem
نویسندگان
پیوندها
آخرین نظرات

ویژگی‌های یک خانواده سالم و موفق

خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی و کوچ‌کترین هسته جامعه می‌باشد که از زن و مرد و فرزنــــدان تشکیل می‎شود. اساس و رکن اصلی خانواده به عنوان زیر بنای جامعه، ازدواج است و بدون تردید یکی از وقایع و مراحل مهم زندگی هر انسان همین مرحله می‌باشد. ازدواج فرآیندی از تعامل بین زن و مرد است که تحت شرایط و مراسم قانونی، ‌شرعی و عرفی برگزار می‌گردد و عمل آن مورد پذیرش شرع،‌ قوانین و تشکیلا‌ت اجتماعی است.

انسان در سایه ازدواج به کمال می‎رسد. خداوند انسان را با اندکی تفاوت ساختمانی و عاطفی در دو جنس آفرید و آرامش و نیک‎بختی را در پیوستن به هم و ازدواج قرار داد. خواند در قرآن مجید می‌فرمایند: «خداوند برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار نمود.» واقعیت این است که سعادت و خوشبختی را تنها می‌توان در زندگی خانوادگی سالم و موفق جستجو کرد. جایی که محبت و عاطفه انسان را از محبت‌های بی‌پایه و سطحی بی‌نیاز می‎کند،‌ جایی که با تلا‌ش دو انسان امیدوار و با نشاط، ‌محیطی سرشار از دوستی و احساس مسؤولیت فراهم می‌آید.

عامل موفقیت خانواده چیست؟ چرا برخی ازدواج‌ها موفق و برخی دیگر ناموفق‌اند؟ تفاوت بین افرادی که سال‎ها در زندگی زناشویی خود کامیاب هستند و کسانی که پیوسته با مشکل مواجه‌اند چیست؟ با آن که بیشتر زوج‎ها با آرزوهای بسیار زندگی زناشویی را آغــاز می‎کنند، چرا برخی فقط برای مدتی شادی را تجربه می‎کنند و برخی دیگر زندگی را با شور و شعف ادامه می‎دهند؟

بررسی‎ها نشان داده‎اند که خانواده‌های موفق در ارضای نیاز‌های اساسی با یکدیگر مشابه هستند:
- با یکدیگر ارتباط توأم و با تفاهم دارند و در موقعیت‌هــای گوناگون ستایش و قدردانی از یکدیگر را ابراز می‎کنند.

- زمینه‎های تشویق جهت رشد و شکوفایی یکدیگر را فراهم می‎کنند.

- علا‌وه بر عشق و محبت نسبت به یکدیگر به ازدواج و تشکیل خانواده نیز عشق می‎ورزند و در حفظ بنیـاد خانواده تلا‌ش می‎کنند.
 
خانواده محل انتقال سنت‌ها، باورها و انواع مختلف شناخت‌هاست. (از شیوه غذا خوردن گرفته تا افکار سیاسی) نخستین قدم‌های اجتماعی شدن را کودک در خانواده بر می‌دارد و به موجودی اجتماعی تبدیل می‌شود. خانواده از زمان اسم‌گذاری بر کودک او را در مسیر و شبکه خویشاوندی قرار می‌دهد بنابراین خانواده نخستین هویت اجتماعی فرد را فراهم می‌آورد.

بنابراین چگونگی رشد و تربیت فرد در خانواده، در وجود یک خانواده سالم و ایده‌آل نقش پررنگی دارد. همسران جوان برای ایجاد همدلی با یکدیگر نیاز به فرصت‌هایی در ابتدای زندگی زناشویی دارند.از همین روی به موازات ایجاد این همدلی و حتی برای به وجود آوردن آن باید برای یکدیگر در حکم آینه‌ای باشند که هم خوبی‌ها و هم نارسایی‌ها را نشان دهند و هم برای بهتر زیستن خود تلاش مشترک داشته باشند. در ارزیابی روابط خانوادگی، هر یک از اعضا باید بدانند که اعضای دیگر نزدیک‌ترین و محرم‌ترین افراد در زندگی او به شمار می‌آیند. به خانواده به عنوان بخشی از وجود خود، حامی و پشتیبان نگاه کنید و برای خوشبختی  اعضای آن تلاش نمایید.

گاهی اوقات  اعضای خانواده از یک مسأله دو برداشت متفاوت دارند. اما آن‌ها را با یکدیگر مطرح نمی‌کنند در نتیجه نمی‌توانند این برداشت‌های متفاوت را درک کنند. از همین رو بروز یک مسأله ساده ممکن است به یک بحران تبدیل شود … برای شناخت ریشه اختلاف‌های خانوادگی باید با روان‌شناسی زن و مرد آشنا شد و فهمید که زن یا مرد به چه اموری بها می‌دهند و نظام ارزش‌های آن‌ها چیست. به طور معمول زن به وابسته بودن، کسب امنیت عاطفی و مورد حمایت واقع شدن اهمیت می‌دهد. درحالی که مرد می‌خواهد مستقل و خودمختار باشد و برای آزادی عمل ارزش قایل است. چاره کار هم این است که زن و مرد از خود انعطاف نشان دهند و به آگاهی برسند.
 
مهارت‎های لا‌زم برای تشکیل خانواده موفق
یک خانواده موفق و خوشبخت از ابتدا اطاعت از خداوند و رضایت پروردگار را محور فعالیت‌های خود قرار می‎دهد.

وجود معیارهای صحیح و منطقی در انتخاب همسر و تشکیل خانواده در حفظ و استمرار و موفقیت آن سهم به‌سزایی دارد.

در خانواده‌های موفق مهارت ایجاد ارتباط صحیح و مناسب بین افراد آن خانواده چشمگیر می‌باشد.

وجود خلق و خوی نیکو و اخلا‌ق و رفتار پسندیده از جمله خصایص خانواده موفق می‌باشد.

علا‌وه بر این که باید نسبت به همسر و افراد خانواده مهر و محبت قلبی ورزید،‌ این مهر و محبت را باید با زبان نیز اظهار کرد و یکی از دلا‌یل موفقیت خانواده‌ها اظهار محبت و علا‌قه به صورت کلامی می‌باشد.

خانواده‌های موفق در برخورد با مسایل و مشکلا‌ت زندگی به جای انتخاب روش پرخاش‌گرانه،‌ خشونت‎آمیز و بدبینانه از روش‎هـــای گفتگوی مسالمت‎آمیز، صمیمانه و خوش‎بینانه استفاده می‎کنند.

داشتن تعهد، ‌وفاداری، ‌اعتقـاد، ‌انصاف، صمیمیت، پذیرش متقابل، سعه صدر، ‌تفاهم و اعتماد متقابل بین افراد خانواده از دیگر ویژگی‎های یک خانواده موفق می‎باشد.

افراد خانواده‎های موفق با نگرش مثبت نسبت به یک‎دیگر و با مشورت و هماهنگی در امور زندگی، ‌تعلیم و تربیت فرزندان،‌ فعالیت‎های اجتماعی،‌ اوقات فراغت و چگونگی صرف آن،‌ دید و بازدیدهای خانوادگی و نظایـر آن را تنظیم و برنامه‎ریزی می‎کنند. در این خانواده‎ها تعیین اهداف زندگی و برنامه‎ریزی در سرلوحه امور قرار دارد.

این خانواده‌ها اوقاتی را برای بحث و گفتگوی خانوادگی اختصاص می‌دهنــد، از بحث‌های بی‌نتیجه دوری می‌کنند و به مسایل از نقطه نظر طرف مقابل نیز نگاه می‌نگرند.
 
احترام متقابل در خانواده‌های موفق و خوشبخت یک اصل است. انسان از کرامت و شخصیت والا‌یی برخوردار است و به کرامت انسانی خویش علا‌قه‎مند می‎باشـد، به همین دلیل دوست ندارد در معاشرت‎های اجتماعی مورد تحقیر قرار گیرد. در محیط خانواده نیز احترام متقابل باعث جلب مودت و رضایت می‎شود و به محیط خانه صفا و صمیمیت و آرامش می‎بخشد.

در خانواده‌های موفق انتظارات افراد از یکدیگر مشخص است.اعضای خانواده گاهی در فضایی محرمانه،‌ محبت‎آمیز و صمیمانه به ارزیابـــی افکار و روابط  یکدیگر می‌پردازند و از یکدیگر توقعات بی‌جا ندارند.

گذشت و عفو عنصر اصلی استمرار، استحکام و موفقیت این خانواده ها می‎باشد.

در خانواده‌های موفق امتیازات مثبت افراد همیشه در نظر گرفته می‌شود و خطاها به صورت غیر‌مستقیم و با بیانی متین و آرام تذکر داده می‌شود.

در خانواده‌های خوشبخت و موفق نه مرد‎سالا‌ری وجود دارد و نه زن‎سالا‌ری؛ به بیان دیگر  رابطه سلطه‎گرانه و سلطه‎پذیرانه چه از طرف مرد و چه از طرف زن و چه فرزندان برای کانون گرم خانواده آفت بزرگی به شمار می‌رود.

موارد سؤ تفاهم یا مسایل مورد اختلا‌ف در چارچوب خانواده مطرح و از پیــشداوری،‌ تصمیم‎هـــای نادرست ،غیرمنطقی و شکل‎گیری افکار منفی پرهیز می‎شود.

در این خانواده‌ها  یک راهنما و قانون مشخص و از پیش تعیین شده وجود دارد.

اعضای  یک خانواده سالم به خلوت یکدیگر و لحظاتی که دوست دارند به تنهایی به سر ببرند احترام می‎گذارند و هرگز این حریم را زیر پا نمی‌گذارند.

همکاری و یاری رساند به دیگر اعضای خانواده برای همه اعضای یک خانواده موفق ارزش تلقی می‌گردد و آن‌ها از صمیم قلب این‌کار را انجام می‌دهند نه با اکراه یا از سر اجبار.

در چنین خانواده‌ای اعضا بیشتر راغب هستند که اوقات فراغت خود را با یکدیگر بگذرانند تا با گرو‌ه دوستان، همسیه‌ها و….

 اعضای یک خانواده موفق مشکلات را تأیید می‎کنند و به راه حل می‌روند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۳
یعقوب ایزدپناه

سالم

نظرات  (۱)

عالی بود ................................

پاسخ:
سلامت باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی