خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم
وبلاگ شخصی یعقوب ایزدپناه
💖 کپی مطالب با ذکر صلوات آزاد است 💖
💠خانواده سالم = زندگی سالم💠
🌷 قالب عددی 🌷
💖در پیام رسان سروش دنبال کنید 👇👇👇
sapp.ir/khanevadeysalem
نویسندگان
پیوندها
آخرین نظرات
چگونه  اضطرابم  را در هنگام امتحان کاهش دهم ؟
عده ای در زمان امتحان به حدی اضطراب دارند که آنچه خوانده اند چیزی به خاطر نمی آورند . در این بحث روش های کاهش اضطراب امتحان را بررسی خواهیم کرد .
1-    آماده سازی اضطراب زمان امتحان اغلب براثر مطالعه غلط ایجاد می شود و آن این است که روزانه درس را آماده نمی کنند و مطالب روی هم انباشته می شود و درسهای یک ترم ( نیمسال ) را شب امتحان باید تمام بخوانند و برای امتحان آماده کنند و چون زمان بسیار کم است ناخودآگاه دچار اضطراب می شوند .
2-    یادداشت برداری در مطالعه خود مطالب مهم و نیمه مهم را مشخص کنید ؛ خلاصه نویسی کرده و یادداشت برداری نمائید . آنچه یادداشت کرده اید مرور کنید و آن طور یادداشت برداری کنید که دیگر نیازی به کتاب نداشته باشید .
3-    سؤال بندی مطالب مطالعه شده را سؤال بندی کنید و از قدرت استدلال خود استفاده کرده و به دنبال پاسخ خود باشید . با این سؤال بندی و یافتن پاسخ آن سؤالات در مجموعه مطالعات خود ، سبب شده اید که یکبار دیگر مطلب امتحان را مرور کنید و از اضطراب امتحان شما کاسته خواهد شد .
4-    دیدگاه خود را از امتحان عوض کنید و به نمره زیاد اهمیت ندهید . مهم این است که شما چقدر مطلب را فهمیده اید و برداشت کرده اید .
نمره را وسیله ارزیابی خود و دیگران قرار ندهید . در امتحان اول به سؤالاتی که می دانید پاسخ بدهید و سپس به دنبال پاسخ بقیه سؤالات تمرکز و سعی کنید هر چه می دانید بنویسید و به فکر نتیجه امتحان نباشید و به امتحان به عنوان یک سنجش از خود نگاه کنید .
5-    انسان موجودی زیستی روانی اجتماعی است که باید به تمام ابعاد شخصیتی او توجه شود ، نه فقط به عنوان یک امتحان دهنده . لذا باید :
الف خوب بخورید ، ورزش کنید ، تفریحات و فعالیتهای اجتماعی خود را ادامه دهید ، چون هر فردی نیاز به سلامت جسمی و روانی دارد .
ب- شب امتحان زودتر بخوابید تا روز امتحان هیچگونه خستگی و بی خوابی نداشته باشید زیرا این موارد کارآمدی شما را کمتر کرده و تأثیر منفی بر حافظه شما خواهد داشت .
ج- بعد از امتحان پاداشی برای خود قرار دهید ( رفتن به سینما یا پارک و یا بازدید از یک نمایشگاه رفتن به رستوران ) و حتماً به آن عمل کنید . هر چند که راجع به نتیجه امتحان خود نگران باشید .
د در برنامه ریزی خود برای مطالعه به طور متناوب از دروس فکری و حفظی استفاده کنید . مثلاً همراه فیزیک ادبیات و همراه ریاضی و یا آمار زبان بخوانید و برای مطالعه هر یک 50 دقیقه وقت بگذارید و بعد از هر نیم ساعت 10 دقیقه استراحت کنید و بدون وقفه مطالعه نکنید ، چون خسته خواهید شد و میزان یادگیری شما پائین خواهد بود . در روز امتحان سعی کنید :
1-    از نوشیدن چای و قهوه غلیظ خودداری کنید . با اینکه سطح هشیاری را بالا می برد ولی اضطراب را زیاد می کند . ضمناً صبحانه سبک بخورید . شب امتحان هم از خوردن مواد نشاسته ای ( نان برنج ماکارونی ) خودداری کنید ، و اگر بعداز ظهر امتحان دارید ، ناهار هم غذای سبک بخورید .
2-    زودتر از موقع در محل امتحان حضور داشته باشید ، این مسأله به آرامش شما کمک می کند . حتماً و موکداً نیم ساعت قبل از امتحان دست از مطالعه بکشید و کتاب را به کناری بگذارید . بخاطر اینکه در جلسه امتحان بهتر کارآیی داشته باشید و آنچه خوانده اید به راحتی بخاطرتان بیاید . تا لحظه آخر مطالب را در ذهن خود انباشته نکنید چون این مسأله از تسلط شما بر کل مطالب می کاهد و در ذهن شما تداخل یادگیری به وجود می آورد .
3-    از دوستان و افرادی که اضطرابی هستند دوری کنید و برای اینکه انتظار امتحان شما را مضطرب نکند ، خود را به دیدن تصاویری لذّت بخش مشغول نمائید و یا به پاداش بعد از امتحان خود بیندیشید .
4-    در جلسه امتحان و.قتی برگه سؤال توزیع شد ، عجله نکنید ، بلکه بهتر است 5 دقیقه تأمل نموده و چند نفس عمیق بکشید و بدانید به جای این 5 دقیقه 90 دقیقه برداشت مفید داشته باشید ، سپس یک مرور کلی به سؤالات بنمائید . زمان را بین سؤالات تقسیم کنید و ابتدا سؤالاتی را که می دانید بنویسید و بقیه زمان را برای سؤالات باقیمانده بگذارید .
5-    اگر سؤالات تستی بود 4 جواب را بررسی کرده و هر جوابی و یا گزینه ای که اول به ذهن شما آمد حتماً همان صحیح خواهد بود . در سؤالات کلی و تشریحی سعی کنید به نکته اصلی جواب دهید و آنچه می دانید می توانید به عبارت خود توضیح دهید .
6-    با عجله امتحان ندهید و زمان را بین سؤالات تقسیم کنید و به فرصت جواب دهید . این موارد سبب می شود که اضطراب شما از امتحان کم شود .
 
منبع:
کتاب 100 پرسش 100 پاسخ در روابط والدین و فرزندان نوشته اکرم (گیتی) حیدری
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۴
یعقوب ایزدپناه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی