خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم
وبلاگ شخصی یعقوب ایزدپناه
💖 کپی مطالب با ذکر صلوات آزاد است 💖
💠خانواده سالم = زندگی سالم💠
🌷 قالب عددی 🌷
💖در پیام رسان سروش دنبال کنید 👇👇👇
sapp.ir/khanevadeysalem
نویسندگان
پیوندها
آخرین نظرات

ویژگی های خانواده کارا و سالم

1-    بهره مند بودن از پنج آزادی.  این پنج آزادی عبارتند از:

الف: آزادی دیدن، شنیدن و تصور کردن آنچه حالا اینجاست، آنچه قبلا بوده، بعدا خواهد بود.

ب: آزادی اندیشیدن- به آنچه شخص می اندیشد نه آنچه باید بیاندیشد.

ج: آزادی احساس کردن- آنچه شخص احساس می کند نه آنچه باید احساس کند.

د: آزادی خواستن و انتخاب کردن- آنچه شخص می خواهد و نه آنچه باید بخواهد.

ه: آزادی تصور کردن- خودشکوفایی و نه ایفای نقشی بی انعطاف و رعایت دامن احتیاط.

 

 

2-    ابراز صمیمیت. ازدواج به عنوان مهم ترین بخش خانواده باید در جهت صمیمی شدن باشد. این فرایند مراحل زیر را طی می کند: دوست داشتن(عشق ورزیدن)، حل و فصل اختلافها، مصالحه، تفرد، و صمیمیت.

3-    مذاکره درباره تفاوتها. مذاکره در مورد تفاوتها وظیفه مهمی در فرایند ایجاد صمیمیت است. برای مذاکره بر سر تفاوتها باید میل به همکاری وجود داشته باشد تا حل و فصل منصفانه مسایل را امکان پذیر سازد.

4-    ارتباط روشن و سازگار. ارتباط روشن و سازگار در جدا بودن و صمیمیت نقش اساسی دارد. برقراری ارتباط روشن مستلزم آگاه بودن از خود و از دیگری و نیز احترام گذاشتن به یکدیگر است.

5-    اعتماد کردن. اعتماد در اثر صداقت ایجاد می شود. ابراز صحیح احساسات و عواطف و افکار و امیال مهمتر از موافقت است.

6-    تفرد. در خانواده های سالم تفاوتها تشویق می شوند. منحصر به فرد بودن و تکرار نشدن هر یک از افراد خانواده، ازجمله نخستین ارزشهای حاکم بر خانواده های سالم است.

7-    انعطاف پذیری. در خانواده های سالم، نقشها باز و انعطاف پذیر هستند. افراد می توانند بدون خجالت و شرمساری به طیب خاطر خود رفتار می کنند.

8-    بر آورده شدن نیازها. خوشبخت کسانی هستند که نیازهایشان بر آورده می شود. خانواده سالم به همه اعضای خود اجازه می دهد که نیازشان را برآورده سازند.

9-    پاسخگویی. خانواده سالم پاسخگوست. مسایل فردی و خانوادگی را تایید می کنند و به اتفاق برای حل آنها می کوشند.

10-قوانین باز و انعطاف پذیرند. قانون بندی در خانواده های سالم به امکان بروز اشتباه توجه دارد. می توان بر سر قوانین و باورها مذاکره کرد.(برادشاو[1]، 1386، ص95 ).

 

  ویژگی های خانواده ناسالم و ناکارا

1-    انکار- خانواده های  مساله دار مسائل خود را انکار می کنند و به همین دلیل مسایل آنها هرگز حل نمی شود. این خانواده ها همچنین پنج آزادی را از خانواده خود دریغ می دارند.

2-    خلا صمیمیت- در خانواده های مساله دار خلا صمیمیت وجود دارد. در واقع خلا صمیمیت منجر به مساله دار شدن خانواده می شود.

3-    شرم زدگی- خانواده های مساله دار شرم زده هستند، پدر و مادر شرم به دل ریخته دارند و در برخورد با فرزندانشان شرمساری را به نمایش می گذارند.

4-    نقشهای بی انعطاف- نقشها تحت تاثیر نیازهای خانواده به عنوان یک نظام شکل می گیرند. بچه ها حقیقت خود را برای رعایت نیازهای نظام از دست می دهند.

5-    مرزهای نامشخص- اعضای خانواده های مساله دار مرزهای نامشخص دارند. اگر مادر بترسد، همه می ترسند. در واقع افراد بجای یکدیگر احساس می کنند.

6-    فدا شدن نیاز افراد به خاطر نیاز نظام- نیازهای افراد خانواده های مسئله دار برآورده نمی شود. نیازهای فردی فدای نیازهای نظام می شود. در خانواده های مسئله دار، تقریبا همیشه با خشم و افسردگی روبرو هستیم.

7-    ارتباط بد- ارتیاط در خانواده های مسئله دار یا آشکارا ضد و نقیض است یا افراد با هم توافق کرده اند که هرگز در مقام مخالفت با هم حرف نزنند. تماس و ارتباط واقعی به ندرت وجود دارد.

8-    استیلای منافع جمعی- نیازهای فردی فدای نیازهای نظام خانواده می شود. در خانواده های مسئله دار، فرد به خاطر خانواده وجود دارد. ترک کردن خانواده های مسئله دار دشوار است.

9-    بی انعطافی قوانین- در خانواده های مسئله دار، قوانین بی انعطاف و تغییر ناکردنی هستند. تربیت مسموم واضع این مقررات است.

10-اسرار علنی- اسرار علنی از جمله دروغهایی هستند که خانواده را در حالت منجمد نگاه میدارد. در این شرایط هرکس از آنچه همه به ندانستن آن تظاهر می کند آگاه است.

11-نظام بسته و تغییرناپذیر- همه برای رفع پریشانی و ناراحتی کنترل کننده تلاش می کنند، اما هرچه اشخاص نقش خود را بیشتر بازی می کنند، به همان اندازه ایستایی نظام بیشتر می شود

12-فقدان حد و مرز- افراد خانواده های مسئله دار برای حفظ نظام خانواده از حد و مرز شخصی خود می گذرند و آن را واگذار می کنند.(برادشاو، 1386، ص 135)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۰
یعقوب ایزدپناه

سالم

نظرات  (۱)

سلام حاج اقا ایزدپناه
به نظر بنده خانواده سالم خانواده ای هست که قبل از ازدواج معیارها و شریط را داشته باشند. ازجمله شرایط شوهر شایسه دیانت تقوی شناخت فرهنگ اعتقادی سیاسی حسن خلق و خیلی چیزهای دیگر هست که باعث میشود خانواده خوشبخت بشود.
از زحمات شما متشکرم که اینقدر زیبا و جذاب پاورپونت درست کردی و در فضای مجازی فعالیعت میکنید
موفق باشید یا علی مدد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی