خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم

سبک زندگی اسلامی

خانواده سالم = زندگی سالم
وبلاگ شخصی یعقوب ایزدپناه
💖 کپی مطالب با ذکر صلوات آزاد است 💖
💠خانواده سالم = زندگی سالم💠
🌷 قالب عددی 🌷
💖در پیام رسان سروش دنبال کنید 👇👇👇
sapp.ir/khanevadeysalem
نویسندگان
پیوندها
آخرین نظرات
۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۷

اصول سی ‌گانه اعتماد به نفس

اصول سی ‌گانه اعتماد به نفس

اصل یک : یاد و اعتماد و اتکال به قدرت و یاری خدای رحمان

سایه او چتر حمایتی من است

عنایت او همیشگی و بی‌منت است

من فقط از او کمک می‌خواهم

ارتباط و یاد او اطمینان و آرامش میدهد

دعای او خواندنی است نه دیدنی  

ان الله یدافع عن الذین امنوا

و قال ربکم ادعونی استجب لکم

ان رحمت الله قریب من المحسنین

و ادعوه خوفا و طمعا

و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات اعدالله لهم مغفره و اجرا عظیما

 

اصل دو : خود هوشیاری ، خودبیداری و اشراف و بصیرت لحظه به لحظه به خو د

نظارت دائمی بر همه وقایع زندگی خود

ارزیابی دقیق همه جانبه

بازسازی باورهای فرسوده

نوآوری در طرح‌ها و برنامه ‌ها

داشتن گزینه های دیگر در حین اجرای هر برنامه

مرور مجدد همه ویژگی‌های خودم

 

اصل سه : تغییر در الگوها و ایجاد نشانه

  • با هر تغییر در الگوها و مدلهای پیش‌رو میتوانم نشانه و علامتی را با خود قرار بگذارم تا آن نشانه موضوع قرارداد را به نفس من یادآوری نماید ،مثل ترک غیبت کردن و یا رفتار ناشایسته دیگر وگفتن ذکری معین فارسی یا عربی یا انگلیسی، که یادآور
  • آن تغییر در برنامه و الگوی من باشد
  • یا ذالجلال و الاکرام
  • یا ارحم الراحمین
  • یا ذالجود و الکرم و یا خیرالرازقین
  • و......

 

اصل چهار : خودیابی(من کیستم)

  • بررسی و نظارت و ارزیابی اینکه من کیستم و نسبت من با جهان چیست ورابطه من با خالق هستی چگونه است؟
  • من بهترین آفریده پروردگار هستم
  • من تجلی فضائل رب جلیل هستم
  • من مجموعه ای از توانائی‌های ناشناخته هستم
  • همه کائنات فقط برای من هستند
  • من می‌توانم راهکارهای نو را خلق کنم

 

اصل پنج : خو د احساسی

  • داشتن تصویر زیبائی از آینده خود تقویت کننده اعتماد به نفس شخص است
  • قهرمانی موفق به کسب مقام‌های جهانی
  • کارمندی در موسسه ای که توانست چندین گواهی ISO و.. را اخذ کند
  • کارمندی که توانست  ضمن انجام وظایف اداری خود به آموزش فرزندان خود هم رسیدگی می‌کند
  • فردی مهربان برای فامیل و آشنایان و دوستان
  • گرفتن مدرک تحصیلی مقطع بالاتر

 

اصل شش : خود باوری و خود محوری

  • اگر خداوند گفته است که : همه چیز در این جهان را برای تو آفریدم و تو را برای خودم آفریدم پس من مطمئن هستم که،
  • من محور تنظیم برنامه‌های خود هستم
  • من همه امکانات را با فکر خودم همآهنگ می‌کنم
  • من تعیین می‌کنم که از چه کسانی و چه وسائلی در برنامه‌ام استفاده می‌کنم
  • من محور تمام افکار و اندیشه‌هایم هستم و من تصمیم اول و آخر را می‌گیرم
  • همه من را انتخاب‌کننده و تصمیم گیرنده‌ای با اقتدار می‌شناسند
  • آثار اقدامات من در تاریخ جاودانه خواهد ماند

 

اصل هفت : اقتدار در مقابل ضعف

  • نفس من مثل چراغی که از نیروگاه برق می‌گیرد، با ارتباط معنوی و هرروزه خود از خداوند قادر و مقتدر نیرو و انرژی می‌گیرد
  • پس من مثل رزم‌آوران جبهه‌های فتح و پیروزی و قهرمانان و ورزشکاران رزمی ، علاوه بر تسلط بر تکنیک‌های تخصصی می‌توانم موفقیت‌های بی‌نظیری را بیافرینم

 

اصل هشت : یقین در مقابل تردید

من با کی؟

تردید

ابهام

تلاطم

بی هویتی

خسته روحی

افسرده

دیر باور

مشورت زیادی

تراکم اطلاعات و اخبار

بررسی چندین را حل

تردید

کسب صلاحدید مجدد

ضعف در تصمیم‌گیری

کی با من ؟

قدرت تصمیم گیری

قدرت انتخاب

هویت روشن و محکم

قابل اتکا برای دیگران

شادمان و با نشاط

مطمئن و با یقین

تمام کننده پایان بخش

مشورت کافی

جمع‌آوری اطلاعات

تصمیم گیری

اقدام یا ابلاغ

ارزیابی و بازخورد

اقدام با یقین

 

اصل نه : احساس رهبری و مدیریت

با سپردن مسئولیت به افراد پایین‌تر می‌توان حس و علاقه ایشان به مدیریت و رهبری در محدوده خودشان را تقویت کرد

در هفته زمان معینی را به رسیدگی به وسائل شخصی خود اختصاص بدهیم ، تا حس مدیریت و رهبری در نفس ما تقویت گردد

 

اصل ده : مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری داوطلبانه من در فعالیت‌های گروهی اعتماد به نفس من را تقویت می‌کند

سفره پهن کردن و پذیرائی میهمان برای کودکان

داشتن رایانه شخصی برای نوجوانان

رانندگی تنهائی برای جوانان

سفر به شهرستان‌های دورتر

انجام معاملات تجاری بزرگتر از بودجه بر اساس امید و توکل به خداوند کریم

 

اصل یازده : تمیزی و زیبائی و آراستگی ظاهر

پوشش نامرتب و ظاهر ژولیده و لباس چروک ویا کثیف از اعتبار اجتماعی فرد کاسته و باور شخص را از خودش شکسته و تصویر او را در چشم دیگران نیز منفی می‌نماید

نظافت از ایمان به خداست و شعار افراد مومن و موفق است زیرا که او می‌بیند که خداوند عالم و هستی را هم زیبا و قشنگ خلق کرده است

 

اصل دوازده : تعریف از خود و دیگران

چه خط زیبائی دارید!چه لباس قشنگی پوشیدی-چه اتاق زیبائی را برای خودم درست کردم-چه رتبه خوبی در آزمون آوردم-شما چه رفتار ، کلام یا سخنرانی خوبی داشتید و امروز بهترین روز من بود-این هفته،هفته مملو از موفقیت برای من بود

هرنوع تعریف و تمجید از خود و دیگران از ورودی‌های دیداری و شنیداری مستقیم باعث تقویت روحیه،باورها و اعتماد به نفس فرد می‌شود

تعریف صادقانه و حتی ساده از دیگران ، تعریف صمیمانه متقابل آنان را به دنبال دارد که تعریف ایشان باعث تقویت اعتماد به نفس من می‌شود

 

اصل سیزده : تشویق خود و دیگران

به شانه خود بزنید و به خود بگویید:

احسنت بر من که توانستم...

آفرین بر من که به این مرحله رسیدم و توانستم ..

توجه به امتیازات ویژه من و تشویق من بابت وجوه تمایز خود باعث بالا رفتن سطح خودباوری و تقویت اعتماد به نفس می‌شود، زیرا که من فقط هستم که...

 

اصل چهارده : عدم شماتت و سرزنش خود و دیگران

توجه زیادی به نکات منفی و شماتت خود ویا دیگری اثر تخریبی بر اعتماد به نفس ما دارد

با اغماض و گذشت و فراموشی و برای دیگران استفاده از روشهای غیر مستقیم زمینه بررسی درست و نگاه علمی و تصمیم شایسته را فراهم می‌آورد

توفقط بین همه بچه‌ها باید این

تو که در درس و کتاب ..

من در بازار و اقتصاد نتوانستم

من که از باجناق‌های خودم ...

تو که پس‌ازاندازت از برادرت

تو که در ورزش هم باختی

من که هر چه رژیم هم می‌گیرم باز ده کیلو اضافه  وزن دارم

احتیاط کنید! جاده موفقیت لغزنده است.

ادامه مسیر در دست ساخت می‌باشد

کارگردانان هستی مشغول کار می‌باشند

با هوشیاری تمام و بر اساس تصمیم‌گیری خودتان برانید،از همراهی با شما متشکریم

 

اصل پانزده : سلامت و نگهداری از جسم

روحیه سالم در بدن سالم است

جسم اگر مریض شود کمک‌کار ما نخواهد بود

جسم مریض در چشم دیگران از جذابیت‌های ما می‌کاهد

از بدن خود مراقبت دائمی کنیم تا با این بدن به عنوان ابزار ، همواره بتوانیم به اهداف و برنامه‌های خود برسیم ، تا مبادا که وقت و انرژی ما که باید صرف پیشرفت شود صرف تامین و بازگشت سلامتی ما گردد

ورزش و سحر‌خیزی تقویت کننده اعتماد به نفس ...

 

اصل شانزده : لبخند و شادی

لبخند علامت پیروزی و شادی و توفیق و روحیه خوب است

لبخند عامل ارتباطات زیبای انسانی است

کسانی که لبخند بر چهره دارند خود را خوب و عالی باور دارند و با لبخند این باور را به دیگران انتقال میدهند

در هر حال لبخند را از صورت خود دور نکنید و دیگران را از طراوت روح خود محروم نکنید

با هم بخندیم نه بر هم بخندیم

 

اصل هفده : ابراز عشق به دیگران و تقویت ویژگیهای مثبت وخوب آنان

ارادت داریم....خیلی چاکریم....ما از دوستان قدیمیم...

ایشان بهترین دوست من هستند

من دیشب در خانه ساعتی را به یاد محبت‌های شما بودم

شما خوش اخلاق‌ترین و صمیمیترین همکار من هستید

اگر از من بپرسند کوشا‌ترین کارمند موسسه کیست من شما را معرفی می‌کنم

تو دنیا هیچکس مثل من چنین فرزند گلی ندارد

این کارنامه از قبلی خیلی بهتر است

ابراز محبت و تقویت ویژگی‌های مثبت و مهرورزی به دیگران ، باعث تقویت ارتباطات و مهرورزی متقابل و عکس العمل مناسب ایشان به من میشود و این از کلیدهای اصلی موفقیت است

توجه به معیار های سن و تجربه و سابقه خدمت در کنار مدرک تحصیلی و پست در عرض ارادت و احترام

 

اصل هیجده : نگاه بزرگ‌منشانه به دیگران

در ارتباط با دیگران چه کوچکتر از ما و چه بزرگتر ، ما نباید از قبل احساس باخت و شکست کنیم ،بلکه باید طوری برخورد کنیم که همیشه احتمال پیروزی داریم و ما چیزهای دیگری هم در چنته داریم (فوتبال)

تکیه برنقاط قوت خود ، باعث توجه شما به عناصربرتری خود بر طرف مقابل می‌شود

مطمئن باشید که شما امتیازی دارید که در او وجود ندارد و نگاه شما به تجربیات ارزنده زندگی موجب احساس برتری و حس موفقیت و تقویت اعتماد به نفس شما بنده شایسته خدا می‌شود

 

اصل نوزده : بخشایش و کمک به دیگران

بخشش کدورت‌ها و گذشت از دلخوری‌ها صافی و پاکی روح می‌اورد و زمینه کشف علمی و شهود معنوی را فراهم می‌کند ،بخشش مالی و یا اموال شخصی ، حتی یک سکه کوچک هم مقدار زیادی در اعتماد به نفس شما موثر است

بخشش تلقین می‌کند که پس من توانا هستم و و گذشت هم در رحمت‌های بزرگتر خداوند بخشنده را باز می‌کند

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند، تخففوا تلحقوا

بار خود را سبک کنید تا ملحق شوید

حبس کدورت‌هاو طولانی کردن دلخوری‌ها

دل‌های ما بانک تلخی ها نیست

قلب‌های ما بایگانی سختی‌ها نیست

سینه با کینه بیمه نمی‌شود

گرم نگهداشتن  تنور دلخوری‌ها بزرگترین حجاب و مانع برای پرواز آزاد روح و کشف علمی و شهود و دریافت الهام های معنوی در روح انسان است

چرا خوب نمی‌فهمم و مسائلم درست حل نمی‌شود

چرا عبادت شیرین ندارم

 

اصل بیست : تعهد به قول ، صداقت و راستی

راستگو ، سر را بالا می‌گیرد و با آرامش زندگی می‌کند

دروغگو ، نگران از رسوایی زندگی پر از نگرانی و دوروئی است

راستگو که با صداقت عمل می‌کند ضمیر ناخودآگاه  و نظام باورهای خود را  تقویت می‌کند

دروغگو از نعمت صداقت و امنیت روحی بی‌بهره است و با تظاهر روزگار می‌گذارند

راستگو شجاعانه عمل می‌کند و چون خود را بزرگ می‌بیند ، نیاز به دروغ گفتن ندارد

بدقولی ،اعتبار اجتماعی مرا در نظر دیگران و ضمیرناخوآگاه خودم تخریب می‌کند و متاسفانه اعتماد به نفس من را می‌شکند 

 

اصل بیست و یک : عدم انجام خلاف و مجبور نشدن به عذر‌خواهی بخاطر خلاف

افراد با شخصیت محکم، برای انجام برنامه‌هایشان تفکر می‌کنند و مسئله‌هایشان را حل می‌کنند و برای رسیدن به اهداف خود دست به تخلف نمی‌زنند،در خلوت و یا با تکنیک‌هایی تخلف نمی‌کنند و بدون نظر پلیس ظاهرهم با حضور وجدان اخلاقی و تقویت همان ضمیر ناخودآگاه به اعتماد به نفس بالا می‌رسند و دیگر تخلف نمی‌کنند تا نیاز به عذر خواهی شود و در نتیجه پوزش‌های مکرر اعتماد به نفس‌شان بشکند

نفسی که خداوند را شاهد و حاکم می‌داند ، تخلف نمی‌کند چون نمی‌خواهد در حضور آن رب جلیل خوار و شرمنده بشود چون خود را همیشه محتاج و نیازمند او می‌بیند

 

اصل بیست و دو : قاطعیت و گفتن نه

چند بار تا کنون با رودربایستی وقت و انرژی شما هدر رفته است؟

بطور طبیعی برای هر فرد ، گفتن نه مشگل است مگر فردی که اعتماد به نفس بسیار بالایی داشته باشد

گاهی ما در مقابل پیشنهادات دیگران در حالی که موافق نیستیم و شرم و حیا کرده موافقت می‌کنیم

وقتی به نفع شما نیست بگوئید ،نه! و بر اعتماد به نفس خود بیافزائید

گفتن کلمه نه وقتی احساسات طرف مقابل را جریحه‌دار نکند و بیان آن همراه با لطافت و با مهر و محبت و با هوشمندی باشد ما را از چتر سیاه، رها کرده و می‌توانیم زیر آفتاب تابان اعتماد به نفس قدم بر‌می‌داریم

نه خوب کدام است و چگونه می‌توان به زیبائی نه گفت و کار هم پیش برود؟

 

اصل بیست و سه : دانش و تجربه

دانش‌آموز و دانشجویی که بیشتر از همکلاسی‌های خود در کلاس می‌داند با قدرت و اعتماد به  نفس بالاتری برخورد می‌کند، کارمندی که از دانش و تجربه و اشراف و آینده‌نگری و تخصص بالاتر و بهتری نسبت به همکاران برخوردار است از اعتماد به نفس بیشتری نیز بهره‌مند است

در پایان هر روز جلسه‌ها و مراجعین و برنامه‌های روز بعد خود  را مرور کنیم  و محاسبه کنیم با  چه سوالات  و مسائل احتمالی  روبرو  می‌شویم  سپس  پاسخ‌ها  و  راه‌حل‌ها  و بازشکافیهای  بهتری را آماده کنیم ، تا فردا حرف جدید و شنیدنی داشته باشیم  تا در ارتباط با دیگران از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار گردیم

 

اصل بیست و چهار : نظم و انضباط کاری

اگر کسی مقدمات کاری را فراهم کند ولی بدون نظم و انضباط بخواهد آنرا اجرا کند با در صد بالائی آن را خراب می‌کند و نتیجه نمی‌گیرد و اعتبار و اعتماد به نفس خود را از بین می‌برد

پس وقتی کاری به عهده گرفتیم به گونه‌ای با نظم و انضباط و به موقع و کامل و دقیق انجام دهیم تا باعث استحکام شخصیت اجتماعی ما و تقویت کننده اعتماد به نفیس ما شود

گوئی ما در مسابقه‌ای هستیم با چند رقیب رفیق

اصل بیست و پنج : عدم تاخیر تعهدات و وقت‌شناسی

تاخیر قاتل مخفی موفقیت ماست

امروز و فردا کردن ، عامل شکست هر طراحی است

انجام بموقع و بدون تاخیر هر کار لذت بخش است

تعلیق مسئولیت از دست دادن فرصت است

تاخیر کننده ملامت کننده بی‌فایده نفس خود خواهد بود

نگو ، این کار که مهم نیست فردا انجام می‌دهم ،اگر مهم نیست پس همین الآن انجام بده

 

اصل بیست و شش : مدیریت زمان

شخصی که زمان را مدیریت می‌کند، احساس رضایت و موفقیت می‌کند، فردیکه زمان خود را کنترل می‌کند احساس عقب‌افتادگی نمی‌کند تا احساس ضعف شخصیت و کمبود اعتماد به نفس کند، کسی که شب هنگام با مرور برنامه‌های روز خود می‌بیند که از همه اوقات زمان خود درست استفاده کرده با احساس آسودگی و رضایت‌مندی از خود سر بر بالین می‌گذارد

اما اگر کسی ببیند که چند کاری را که می‌خواسته انجام بدهد نتوانسته، از خود گله‌مند می‌شود و شب شاید هم کابوس ببیند

دزدان زمان برنامه‌های طولانی تلویزیون و تلفن‌های طولانی و گپ و گفتگوهای ساده و طولانی و مانند اینها است

مطمئن باشید که مراقبت از زمان  برای شما لذت برنامه‌ریزی خوب و استفاده بموقع از زمان و تقویت اعتماد به نفس را بدنبال خواهد داشت

 

اصل بیست و هفت : مدیریت اولویت‌ها

وقتی که ما با کمبود زمان و تراکم برنامه‌ها روبرو می‌شویم برخی برنامه‌ها برای ما از اولویت ویژه برخوردارند ، پس ما باید برنامه‌هایمان را اولویت‌بندی کنیم وهر کدام را در زمان شایسته خود انجام بدهیم تا از انجام مرتب ، بجا و صحیح و شایسته کارهایمان احساس رضایت‌مندی کرده و پاسخگوی موفقی به مراجعین خود باشیم و مورد تکریم ارباب رجوع قرار گرفته و بدین‌وسیله اعتماد به نفس ما تقویت شود

 

اصل بیست و هشت : عدم مقایسه خود با دیگران

اعتقاد و اعتراف به تفاوت‌های فردی در روانشناسی و قبول مراحل متکامل تربیت و توجه به عظمت توانمندی‌های هر فرد موجب این اعتقاد یقینی میشود که افراد را با هم مقایسه نکنیم

نفس مقایسه افراد با هم و تکیه بر عناصر منفی و یا فاصله‌ها موجب تخریب اعتماد به نفس می‌شود

توجه به تفاوت‌ها حتی برای رقابت هم باید در بعد معین و گزینه مشخص باشد نه اینکه  در بیان کل شخصیت او را تخریب کنیم

مقایسه بی‌مورد و زیاد از حد کاهش اعتماد به نفس را موجب می‌شود

 

اصل بیست و نه : داشتن هدف و برنامه در زندگی

داشتن اهداف معین در قالب زمان‌بندی‌های روزانه و هفتگی و ماهانه و .. باعث تضمین سعادت و تقویت اعتماد به نفس می‌شود، از این نظر انسان‌ها دو گروه هستند

گروه اول – با برنامه -آینده نگر- با نقشه قبلی- با مطالعه – با اطمینان – با اعتماد عالی از اقدامات معین و با موفقیت در کسب رضایت خدا و خلق خداوند

گروه دوم – لاابالی – بی‌هدف – باری به هر جهت – گم – و کم بینش  - بدون نظرگاه خاص به آینده – بدون مطالعه- خسته – افسرده- گاهی نا‌امید

 

اصل سی : ژست و حالت بدنی

حالت فیزیکی آدمی ارتباط مستقیم با اعتماد به نفس او دارد

چگونه می‌نشینید؟ خمیده، کسل، شل

چگونه راه می‌روید؟ با تردید و دو دلی و هراس دائمی

افراد با اعتماد به نفس بالا دارای:

ظاهری عالی و آراسته و مثبت هستند

مطمئن در کلام و زبان هستند

سر را بالا می‌گیرند و محکم قدم بر‌می‌دارند

با اقتدار و اطمینان تصمیم می‌گیرند

 

منابع و مراجع

قرآن کریم

نهج‌البلاغه

راه بهتر زیستن                                        ا.گ  ماندینو

چگونه بیاندیشیم تا ثروتمند شویم           ناپلئون هیل

قانون توانمندی                                        کاترین پاندر

دیدار با سرنوشت                                     آنتونی رابینز

راز شاد زیستن و نشاط کامل                    مارابل مورگان

تکنولوژی فکر                                         علیرضا آزمندیان

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۱
یعقوب ایزدپناه

اعتماد به نفس

نظرات  (۱)

+

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی