آثار و برکات تقوی
آثار و برکات تقوی
1 ـصلاح ایمان:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):سبب صلاح الإیمان التقوی[غرر الحکم، ص271].
2 ـخویشتن داری از محرمات الهی:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):إِنَّ تَقْوَی اللَّهِ حَمَتْ أَوْلِیاءَ اللَّهِ مَحَارِمَهُ[نهج البلاغه، خطبه 114].
تقوی، صفحه 2
3 ـآبادی دین:قال علی(علیه السلام): قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام)إن تقوی الله عمارة الدین و عماد الیقین و إنها لمفتاح صلاح و مصباح نجاح[غرر الحکم، ص274].
4 ـکلید پاکی.
5 ـتوشه قیامت.
6 ـآزادی از هر نوع بندگی:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام)فَإِنَّ تَقْوَی اللَّهِ مِفْتَاحُ سَدَادٍ وَ ذَخِیرَةُ مَعَادٍ وَ عِتْقٌ مِنْ کلِّ مَلَکةٍ وَ نَجَاةٌ مِنْ کلِّ هَلَکةٍ بِهَا ینْجَحُ الطَّالِبُ وَ ینْجُو الْهَارِبُ وَ تُنَالُ الرَّغَائِبُ[نهج البلاغه، خطبه 230].
7 ـپذیرش اعمال:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):صفتان لا یقبل الله سبحانه الأعمال إلا بهما التقی و الإخلاص[غرر الحکم، ص155].
8 ـنجات از گرفتاری ها:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):من اتقی الله سبحانه جعل له من کل هم فرجا و من کل ضیق مخرجا[غرر الحکم، ص272].
9 ـزندگی نیرومند:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):من اتقی الله عاش قویا[الدعوات، ص292].
10 ـمحبوبیت نزد مردم:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):من اتقی الله أحبه الناس[کشف الغمة، ج2، ص347].
11 ـدر حفاظت الهی:قَالَ الْکاظِمُ(علیه السلام):مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یتَّقَی[کافی، ج1، ص137].
12 ـورود به بهشت:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):أَکثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِی الْجَنَّةَ تَقْوَی اللَّهِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ[کافی، ج2، ص100].
قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):فَإِنَّ تَقْوَی اللَّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکمْ وَ بَصَرُ عَمَی أَفْئِدَتِکمْ وَ شِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِکمْ وَ صَلَاحُ فَسَادِ صُدُورِکمْ وَ طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکمْ وَ جِلَاءُ عَشَا أَبْصَارِکمْ[نهج البلاغه، خطبه 198].
13 ـاحساس آرامش درونی:
وَ قِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّکمْ قالُوا خَیراً[نحل/30].
14 ـرسیدن به فلاح:
قرآن یکسری کارها را می فرماید انجام دهید:لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ[بقره/21].
بعد در جای دیگر می فرماید:وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ[بقره/189].
مؤید آن آیه 67 قصص است که می فرماید:
فَأَمّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَعَسی أَنْ یکونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ[قصص/67].
15 ـراه گشائی:
فَأَمّا مَنْ أَعْطی وَ اتَّقی وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْری[لیل/7-5].
16 ـرزق و برکت و نجات از شدائد:
وَ مَنْ یتَّقِ اللّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ[طلاق/3-2].
17 ـآمرزش گناهان:
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَکفَّرْنا عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[مائده/65].
یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ[صف/12].
18 ـرفاه:
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأَْرْضِ[اعراف/96].
19 ـقبولی عمل:
إِنَّما یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ[مائده/27].
20 ـامدادهای غیبی:
بَلی إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یأْتُوکمْ مِنْ فَوْرِهِمْ (فوری) هذا یمْدِدْکمْ رَبُّکمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکةِ مُسَوِّمِینَ (با علامت و نشانه[آل عمران/125].
21 ـپاداش بزرگ:
وَ إِنْ تُومِنُوا وَ تَتَّقُوا فَلَکمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ[آل عمران/179].
22 ـتأیید و نصر:
إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا[نحل/128].
23 ـاصلاح اعمال:
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِیداً یصْلِحْ لَکمْ أَعْمالَکمْ[احزاب/71-70].
24 ـفرقان:
إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً[انفال/29].
فرقان صیغه مبالغه از فرق است. قدرت شناخت حق و باطل، دوست و دشمن، نیک و بد و مفید و زیان.
قدرتی که فرق بین حق و باطل و هدایت و ضلالت را می داند.
عقل کافی است برای فرقان، لکن طمع و حسادت و خودبینی و تکبّر و عشق پرده روی عقل می اندازد که اگر به وسیله تقوا این پرده ها کنار رود، عقل خیلی روشن می فهمد.
ثانیا: هر کمالی پرتوی از کمال خداست. انسان به وسیله تقوا به آن منبع بی نهایت نزدیک و از نور او منوّر می شود.
ثالثا: در جامعه بی تقوا رادیو و تلویزیون بی تقوا و انتشارات بی تقوا به قدری تبلیغات نابجا می کنند که تشخیص حق و باطل مشکل می شود. در خانواده های بی تقوا جوری از فساد تشویق می شود که تشخیص نیک و بد برای فرزندان سخت می شود. بی تقوائی سبب می شود هر کسی هر مطلبی را از هر کجائی بگوید و بنویسد و به مدارک محکم مراجعه نکند و ضرر این جوّ کاذب چگونه انسان را متحیر نمی کند، گرچه در علم و صنعت، پیشرفته باشند.[نمونه، ج7، ص140 ـ 144].
و تعبیر بهمَنَارَ التَّقْوَیهم به همین ملاک است که در بالای منار روشنایی بود که مسافران جادّه را فراموش نکنند.
چهار فایده برای تقوی ذکر شده است: فرقان، تکفیر، غفران، فضل.
انسان به دلیل غرائز، وساوس، دشمنان، محدودیت های علمی،... تعدد راهزن ها و راه ها و با وجود موانع شناخت، هوس ها، حب و بغض ها، آرزوها، غذاهای حرام، سرگرمی ها، لهو و لعب ها و... نیاز شدید به فرقان دارد. فهم و علم انسان گاهی از راه چشم و گوش و فکر و خواندن و نوشتن است و گاهی از راه دل و شهود.
بسیارند دانشمندانی که فرقان ندارند، خیال می کنند تحمل رنج آینده از لذت گناه فعلی آسان تر است و لذا اقدام به گناه می کنند.وَ أَضَلَّهُ اللّهُ عَلی عِلْمٍ[جاثیه/23].
راه علم قابل از بین رفتن استلِکیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً[حج/5].
ولی راه دل هرگز.
راه علم و کتاب گاهی مستلزم اندیشه صحیح است و گاهی نیست اما دل و راه خداوند دائم الفیض است. فقط متعلم آماده لازم دارد که آن روح پاک و تقوا است و مسأله فرقان و نور دائمی است.
25 ـ قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ کانَتَا عَلَی عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَی اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً(این جمله را حضرت علی(علیه السلام)هنگام تبعید ابوذر به ربذه فرمود.)[نهج البلاغه، خطبه 130].
26 ـاز خود ستایش نکردن:
فَلا تُزَکوا أَنْفُسَکمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی[نجم/32].
27 ـبهترین و تنها زاد و توشه قیامت:
تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی[بقره/197].
28 ـتعظیم شعائر الهی:
وَ مَنْ یعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ[حج/32].
29 ـنجات از جهنم:
ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها جِثِیا[مریم/72].
30 ـوارث بهشت شدن:
تِلْک الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیا[مریم/63].
تقوی، صفحه 4
31 ـعدم تأثیر مکر و حیله دشمنان اسلام:
وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یضُرُّکمْ کیدُهُمْ شَیئاً[آل عمران/120].
32 ـاصلاح اعمال و آمرزش گناهان:
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِیداً یصْلِحْ لَکمْ أَعْمالَکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ[احزاب/71-70].
---------------------------
ابعاد تقوا
1 ـ تقوا در مسائل:
الف ـ مالی:وَ لْیتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَ لا یبْخَسْ مِنْهُ شَیئاً[بقره/282].
اتَّقُوا اللّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِی مِنَ الرِّبا[بقره/278].
ب ـ عاطفی:فَلْیتَّقُوا اللّهَ وَ لْیقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً[نساء/9].
ج ـ سیاسی:یا أَیهَا النَّبِی اتَّقِ اللّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ[احزاب/1].
ـفَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ[آل عمران/50].
د ـ خانوادگی:أَمْسِک عَلَیک زَوْجَک وَ اتَّقِ اللّهَ[احزاب/37].
ه ـ اجتماعی:وَ أْتُوا الْبُیوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ[بقره/189].
ـ جابر از امام باقر(علیه السلام)نقل کرده که هر کاری را از راهش وارد شوید.[مجمع البیان].
و ـ عملی:فَاتَّقُوا اللّهَ وَ لا تُخْزُونِ فِی ضَیفِی[هود/78].
---------------------------
راه رسیدن به تقوا
راه رسیدن به تقوا
1 ـعبادت:
یا أَیهَا النّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ[بقره/21].
2 ـعدالت:
اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی[مائده/8].
3 ـتعهد:
خطاب به یهود:خُذُوا ما آتَیناکمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْکرُوا ما فِیهِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ[بقره/63].
4 ـعفو:
وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوی[بقره/237].
5 ـهدایت:
وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ[محمد/17].
6 ـایجاد امنیت و پاکسازی:
وَ لَکمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الأَْلْبابِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ[بقره/179].
7 ـروزه:
کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ[بقره/183].
8 ـصراط مستقیم ـ وحدت:
وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذلِکمْ وَصّاکمْ بِهِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ[انعام/153].
9 ـروابط زناشوئی و خانوادگی سالم:
أُحِلَّ لَکمْ لَیلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِکمْ هُنَّ لِباسٌ لَکمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکمْ کنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکمْ فَتابَ عَلَیکمْ وَ عَفا عَنْکمْ فَالآْنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کتَبَ اللّهُ لَکمْ وَ کلُوا وَ اشْرَبُوا حَتّی یتَبَینَ لَکمُ الْخَیطُ الأَْبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الأَْسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْک حُدُودُ اللّهِ فَلا تَقْرَبُوها کذلِک یبَینُ اللّهُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ[بقره/187].
استاد قرائتی
---------------------------
ویژگی های متقین و گروههای مقابل متقین
ویژگی ها و کمالات متقین
قرآن کریم فضائل و کمالاتی را برای متقین برشمرده است، به قسمتی از آیات اشاره می شود:
1 ـبهره مندی از هدایت قرآن:
ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ[بقره/2].
2 ـمشمول لطف خاص خداوند شدن:
تقوی، صفحه 5
وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ[بقره/194].
3 ـحق سرپرستی مسجد الحرام:
إِنْ أَوْلِیاوهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ[انفال/34].
4 ـمحبوب خداوند شدن:
بَلی مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی فَإِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ[آل عمران/76].
5 ـقبولی و پذیرفته شدن اعمال:
إِنَّما یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ[مائده/27].
6 ـعاقبت نیک داشتن:
إِنَّ الأَْرْضَ لِلّهِ یورِثُها مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ[اعراف/128].
7 ـآماده شدن بهشت برای آنها:
وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الأَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ[آل عمران/133].
8 ـنزدیک شدن بهشت به سوی آنها:
وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیرَ بَعِیدٍ[ق/31].
9 ـرسیدن به فوز و رستگاری:
إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً[نبأ/31].
10 ـرسیدن به مقام امین:
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقامٍ أَمِینٍ فِی جَنّاتٍ وَ عُیونٍ[دخان/52-51].
11 ـنورانی بودن متّقین:
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یوتِکمْ کفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یجْعَلْ لَکمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ[حدید/28].
12 ـحشر با خداوند رحمان:
یوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِینَ إِلَی الرَّحْمنِ وَفْداً[مریم/85].
13 ـبهره برداری از انواع نعم بهشتی:
هذا ذِکرٌ وَ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ لَحُسْنَ مَ آبٍ جَنّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الأَْبْوابُ مُتَّکئِینَ فِیها یدْعُونَ فِیها بِفاکهَةٍ کثِیرَةٍ وَ شَرابٍ وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْرابٌ هذا ما تُوعَدُونَ لِیوْمِ الْحِسابِ إِنَّ هذا لَرِزْقُنا ما لَهُ مِنْ نَفادٍ[ص/54-49].
14 ـ عُقبة بن بشیر اسدی به حضور امام باقر(علیه السلام)آمد و گفت: "من فرزند بشیر اسدی و از خاندان بزرگ و شریفی هستم." امام به او فرمود: "با به رخ کشیدن حسب و نسب خود بر ما منّت مگذار. ملاک برتری فقط تقوا و پرهیزکاری است:فَلَیسَ لِأَحَدٍ فَضْلٌ عَلَی أَحَدٍ إِلَّا بِالتَّقْوَی[کافی، ج2، ص328].
15ـ مفضل بن عمر گوید: نزد امام صادق(علیه السلام)بودم. سخن از اعمال پیش آمد عرض کردم: چقدر عمل من ضعیف است. فرمود: استغفار کن، بعد فرمود: عمل اندک با تقوی بهتر از عمل زیاد بدون تقوی است. عرض کردم: چگونه؟ فرمود: مثل اینکه شخصی اطعام می کند و به همسایگانش نیکی می نماید لکن هر گاه به حرام می رسد خود را کنترل نمی کند و این عمل بدون تقوی است.[کافی، ج2، ص76].
7. گروهای مقابل متقین
1 ـفجّار:أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کالْفُجّارِ[ص/28].
2 ـطاغین:إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً[نبأ/31].
لِلطّاغِینَ مَآباً[نبأ/22].
استاد قرائتی
---------------------------
تقوی در جاده زندگی
تقوی در جاده زندگی
مقدمه:
1) مردم در برابر رمضان :
الف- گروهی خوابند.
ب - گروهی تماشاچی اند.
ج - گروهی حداقل استفاده را می کنند.
د - گروهی حداکثر استفاده را می کنند.
2) بهترین استفاده از رمضان، بهترین توشه سفر آخرت، پیروی از قرآن و عترت« رعایت تقوی در جاده زندگی» است.
الف- مرحله جاده صاف زندگی( عافیت ها)
خطرات:
الف- خواب غفلت
ب - مستی ناشی از عافیت
رعایت تقوی:
1- شکر عافیت ها
2- معرفت به عافیت ها
3- به کار گیری عافیت ها در راه خدمت به خدا و خلق
4- پرهیز از غفلت و مستی
ب- مرحله سربالایی زندگی( واجبات)
خطرات:
الف- کم آوردن و در جا زدن
ب - عقب گرد کردن و کوتاهی در واجبات
رعایت تقوی:
1- توجه به عمق و باطن واجبات( بهشت و پاداش)
2- توجه به طرف معامله واجبات( خدای متعال)
3- توجه به آثار تربیتی واجبات برای خود و نسل آینده
ج- مرحله سراشیبی جاده زندگی( زمینه های گناه)
خطرات:
الف- انحراف از مسیر اصلی
ب - سقوط در دره فساد و تباهی
رعایت تقوی:
1- توجه به عمق گناهان( جهنم و عذاب ها)
2- توجه به ناظران عالم هستی( دوربین های هشت گانه)
3- توجه به آثار تخریبی گناهان برای خود و نسل آینده
د- مرحله دست اندازهای جاده( مصائب و فقدان ها)
خطرات:
الف- ضربه روحی و عاطفی خوردن
ب - افسردگی و نا امیدی و شکست
رعایت تقوی:
1- فقدان امانت امری طبیعی است.
2- صبر در برابر فقدان ها پاداش بزرگ دارد.
3- توجه به علائم جاده که فریاد می زند هیچ چیز باقی نیست جز خدا.
ه- مرحله گردنه های جاده( امتحانات بزرگ)
خطرات:
الف- چپ کردن اعتقادی و منحرف شدن
ب - سقوط خود و گروه زیادی که همراه هستند.
رعایت تقوی:
1- پرهیز از غرور نسبت به آن چه از جانب خدا عنایت شده است.
2- توجه به عاقبت به شرهای تاریخ
3- پناه بردن به خدا از شر شیطان و نفس اماره
و- مرحله پل های جاده( انتخاب ها در زندگی)
انتخاب ها: انتخاب همسر - شغل - رشته - رفیق
خطرات:
الف- اشتباه انتخاب کردن
ب - دور افتادن از مسیر اصلی
ج - از دست دادن سرمایه ها و فرصت ها
رعایت تقوی:
1- توجه به ملاک های دین و عقل
2- پرهیز از احساسات و ظاهر بینی
3- توجه به غیر قابل بازگشت بودن عمر و سرمایه
ز- مرحله پارکینگ های جاده( ولادت ها، شهادت ها، زیارتگاه ها، و فرصت ها)
خطرات:
الف- خواب غفلت و از دست دادن فرصت ها
ب - تماشاچی بودن
ج - حداقل استفاده کردن
رعایت تقوی:
1- توجه به این که این فرصت ها برای محاسبه نفس است.
2- توجه به این که محاسبه نفس از شرایط ایمان و تقوی است.
ح- مرحله میانبرهای جاده( لیله القدر، جهاد، شهادت، توبه، توسل، صدقه، حج)
خطرات:
الف- عدم استفاده از فرصت استثنایی
ب - عقب افتادن از همراهان
ج - نا امیدی
رعایت تقوی:
1- پبدا کردن فرمول میانبرها
2- حداکثر استفاده را از میانبرها بردن
ط- مرحله تونل های جاده( مقطع بعد از پیامبر( ص)- مقطع عصر غیبت)
خطرات:
الف- گم کردن نور برای پیمودن راه
ب - انحراف فکری و اخلاقی و دور ماندن از سعادت
رعایت تقوی:
1- پیدا کردن نور امامت و ولایت
2- توجه به این که تنها راه نجات راه امامت است.
3- در عصر غیبت تنها راه نجات راه نقاهت است.
خاتمه : سوغات های معنوی رمضان :
1- مواظبت بر نماز اول وقت تا با نماز مهدی( عج) به آسمان برود.
2- حداقل روزی 50 آیه تلاوت کردن
3- تداوم توسل به اهل بیت علیه السلام با زیارت های ایام هفته
4- تداوم ذکر و پرهیز از غفلت با ذکرهای هفته
( - شنبه: یا رب العالمین
- یکشنبه: یا ذی الجلال و الاکرام
- دوشنبه: یا قاضی حاجات
- سه شنبه: یا ارحم الراحمین
- چهارشنبه: یا حی یا قیوم
- پنج شنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین
- جمعه: اللهم صلی علی محمد و آل محمد )
5- تداوم یاد امام زمان( عج) با هدیه سوره توحید بعد از نماز
استاد ماندگاری
---------------------------
تقوی در مسیر زندگی
تقوی در مسیر زندگی
1- مرحله عافیت ها( جاده صاف زندگی) :
الف- عافیت ناشی از زنده بودن
ب - عافیت ناشی از سلامتی و اعضا و جوارح
ج - عافیت ناشی از ثروت
د - عافیت ناشی از قدرت
ه - عافیت ناشی از سایه سر
و - عافیت ناشی از خانه و امکانات
دو خطر:
- غفلت و از بین رفتن حواس باطنی
- مستی ناشی از راحتی و خوشی
تقوی عملی و وظیفه:
شناخت عافیت ها
شکر عافیت ها
به کار گیری عافیت ها
استفاده از عافیت ها در معامله با خدا
استفاده از عافیت ها در راه دین و مردم
استفاده از عافیت ها در سرمایه گزاری معنوی
- یاد مرگ: وصیت نامه - کفن - قبرستان - مجالس ترحیم و ذکر
- عیادت مریض و ناتوان و دستگیری
- توجه به ایتام و مستمندان و بی سرپرست ها( و فی اموالهم حق السائل و المحروم)
- توجه به بهترین استفاده از امکانات در راه خدا
با عافیت ها باید:
- معامله کرد با خدا
- معاشقه کرد با خدا
- اسراف نکردن و عافیت ها:( هدر رفتن- استفاده نکردن- کم استفاده کردن)
- بالاترین سرمایه گزاری کردن( احسن الاعمال)
2- مرحله واجبات( سربالایی جاده زندگی):
الف- واجبات فردی
- واجبات خانوادگی
- واجبات همسایگان
- واجبات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی
حق دوستان( رساله حقوق): روایت حضرت علی علیه السلام، ضایع کردن حق دوست به بهانه دوستی.
تقوی عملی و وظیفه:
- استفاده از دنده کمک، توجه به باطن اعمال
- توجه به آثار تربیتی واجبات
- توجه به طرف معامله در واجبات و کرم او
3- مرحله زمینه های گناه و محرمات( سراشیبی های زندگی):
الف- زمینه های گناهان چشم
ب- زمینه های گناهان زبن
ج- زمینه های گناهان شکم: فردی- اجتماعی
د- زمینه های گناهان گوش
ه- زمینه های گناهان فکر
بعضی سر به پایین می روند.
تقوی عملی و وظیفه:
- تقویت روحیه حیاء( توجه به ناظران)
- توجه به عمق گناهان و عاقبت آنها
- توجه به آثار تخریبی گناهان
4- مرحله مصائب( دست انداز ها، سرعت گیرها):
الف- مصائب جهانی
ب- مصائب مالی
ج- مصائب عرضی
و لنبکونکم بشی من الغو قد الجوع و نقص من الاعمال و الا نفس من ثمرات و بشر الصابرین
تقوا عملی و وظیفه:
- توجه به تابلوهای احتیاط: دنیا موقتی است- مرگ حتمی است- اجل در کمین است- دنیا دار ابتلاء است.
- توجه به پاداش صبر
- توجه به طرف معامله در مصائب. اما رأیت الا جمیلاً
- توجه به آثار تربیتی مصائب
5- مرحله ابتلائات مهم( گردنه ها):
الف- ابتلائات مقامی
ب- ابتلائات جمال و شهوت
ج- ابتلائات مالی
ابتلاء انتظار( کلاس عاشورا، ابتلاء انتظار)
تقوای عملی:
- اعلام قصور رمز عدم غرور( کوچک کردن عمل خود- کوچک کردن عمل، خدمات انسانی- مقایسه با بزرگان دین)
- توجه به آزمایشگاه تاریخ( آرشیو) و عاقبت به شرها
منت غرور? غرور? بالیدن به سابقه
6- مرحله انتخاب ها( پل های زندگی)( راه های غیر قابل بازگشت):
الف- انتخاب همسر
ب- انتخاب رشته
ج- انتخاب شغل
د- انتخاب مکان زندگی
ه- انتخاب مرکب
و- انتخاب رفیق
تقوای عملی:
- توجه به معیار
- تعقل به جای احساسات
- استفاده از عقل منفصل( تجربه)
7- مرمحله ابهام و تاریکی ها( تونل زندگی)? مقاطع حساس عصر حاضر
تقوای عملی:
- تنها نور نجات، نور قرآن و عترت یأمن من مرکبها: 7 نفر بعد از پیامبر- یا هم بشر ( کشتی در حال حرکت است.)
- امام طلبیدن( و قد مناک)
8- مرحله فرصت های بازنگری( توقف گاه ها)
میانبرها: لیله القدر- شهادت- جهاد- توبه- توسل- صدقه
تقوای عملی:
- فرصت یابی، شناسی، سازی
- محاسبه، مؤاخذه، مشارطه، مراقبه
استاد ماندگاری
---------------------------