اهمیت نماز جمعه
بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت نماز جمعه
«یا ایها الذین آمنوا اذا نودى للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الى ذکر الله وذروا البیع ذالکم خیر لکم ان کنتم تعلمون.» اى کسانى که ایمان آوردهاید، هرگاه شما را براى نماز روز جمعه بخوانند، به سوى ذکر خدا بشتابید و تجارت را رها کنید که این [نماز جمعه] اگر بدانید، برایتان بهتر است.
نماز جمعه ، مظهر شکوه اسلام و عظمت مسلمین و وحدت بخشِ صفوف و خنثى کننده توطئه ها و تفرقه افکنى هاست .
نماز جمعه کلاس تربیت و تهذیب، ذکر و توجه به خدا، پیوند مخلوق با خالق، آرامشدلهاى ناآرام، عبادت و تقوا و ایثار و معنویت است. نماز جمعه محل اجتماع خوبانامت، مستحکمترین سنگر دفاع از اسلام صحنه نمایش قدرت، عزت، افتخار و عظمتمسلمین، مایه یاس و ناامیدى کفار و منافقان، میدان دفاع از ارزشها وصف جدایى حاضران در صحنه از بىتفاوتان است.
نماز جمعه تحفه الهى به مردم شریف ایران، یادگار امام راحل(ره)، ثمره خونهزاران شهید، بویژه شهداى محراب، و دژ مستحکم نظام جمهورى اسلامى است. نمازجمعه منشا برکات فراوان خداوند بزرگ بر بندگان صالح است. پیوند معنوى باخداوند سبحان، وحدت و یکدلى، آگاهى از معارف اسلامى و رویدادهاى اجتماعىسیاسى، جلب همکارى براى حل مشکلات مسلمانان و ... گوشهاى از آثار بىشمار اینفریضه مهم است. با توجه به اهمیت این فریضه، بر همگان لازم است که در راه اشاعهفرهنگ آن و با شکوهتر برگزار کردنش، در حد توان، گام بردارند و دین خود را بهآن ادا نمایند.
نخستین نماز جمعه در اسلام
در بعضى از روایات اسلامى آمده است که مسلمانانمدینه، پیش از هجرت با یکدیگر صحبت کردند و گفتند: یهود در یک روز هفته اجتماعمىکنند (روز شنبه) و نصارا نیز روزى براى اجتماع دارند (یکشنبه) . خوب است مانیز روزى قرار دهیم، در آن روز جمع شویم، ذکر خدا گوییم و شکرش را به جاىآوریم. آنها روز قبل از شنبه را، که در آن زمان «یوم العروبه» نامیده مىشد،برگزیدند و به سراغ «اسعد بن زراره»، که یکى از بزرگان مدینه بود، رفتند. اونماز را، به صورت جماعت، با آنها به جاى آورد و آنان را اندرز داد و آن روز،روز جمعه نامیده شد; زیرا اجتماع مسلمین بود. اسعد دستور داد گوسفندى ذبح کردند و نهار و شام از همان یک گوسفند بود; چراکه تعداد مسلمانان بسیار کم بود ... این نخستین جمعهاى بود که در اسلام گرامى داشته شد.
اولین نماز جمعه پیامبر(ص)
رسول خدا(ص) ظهر دوشنبه دوازدهم ربیعالاول به مدینهوارد شد. چهار روز در «قبا» ماند و مسجد قبا را بنیان نهاد.
سپس روز جمعه به سوى مدینه حرکت کرد. فاصله قبا تا مدینه بسیار کم بود وامروز قبا یکى از محلههاى مدینه شمرده مىشود. پیامبر هنگام نماز جمعه به محله«بنى سالم» رسید، مراسم نماز جمعه را در آنجا بر پا داشت و بدین ترتیب اولینخطبه حضرت در مدینه تحقق یافت.
نماز جمعه در ایران
این سنت اسلامى قبل از انقلاب اسلامى در دوره صفویان، کهنخستین حکومت مستقل و منظم شیعى است، از بیشترین رونق ظاهرى برخوردار بود و دوعامل در رونق آن نقش داشت:
1- انتقاد کشور عثمانى : در سراسر کشور عثمانى نماز جمعه اقامه مىشد. آنهاحکومت مستقل شیعى صفویان را مورد انتقاد قرار مىدادند که چرا نماز جمعه درایران اقامه نمىشود.
2- توجه جدى فقیه بزرگ مرحوم محقق کرکى به نماز جمعه : این دو عامل باعثشد که نماز جمعه در دوره صفویان رونق پیدا کند. شاهان صفوى خود اقدام به نصب امام جمعه مىکردند. در همین دوره نهضترسالهنویسى درباره نماز جمعه آغاز شد و محقق کرکى، در دهه سوم قرن دهم هجرىاولین رساله را نگاشت. پس از صفویان، نماز جمعه اهمیتخود را از دست داد و این روند ادامه داشت تااینکه در دوره پهلوى نه تنها نماز جمعه به فراموشى سپرده شد، بلکه با آن بهمخالفتبرخاستند. با ظهور انقلاب اسلامى این سنت دیرپاى محمدى احیا و جایگاهویژه خود را پیدا کرد. اولین نماز جمعه به امامت آیهالله طالقانى درمردادماه 1358 در تهراناقامه شد.
اهمیت و آثار نماز جمعه
1- نماز در روز جمعه پاداش مضاعف دارد: پیامبر اکرم(ص) فرمود: دو رکعت نماز در روز جمعه بهتر از هزار رکعت در غیرجمعه است و یک ذکر و تسبیح در جمعه بهتر از هزار تسبیح در غیر آن است.
2- نماز جمعه کفاره گناهان دیگر روزهاى هفته است: ابىمالک اشعرى نقل مىکند که پیامبر(ص) فرمود: نماز جمعه کفاره گناهان میاناین جمعه و جمعه قبل و سه روز پیش از آن است; زیرا خداوند فرمود: هر کس کارخیرى انجام دهد پاداشش ده برابر خواهد بود; و نمازهاى پنجگانه کفاره گناهانىاست که در فاصله میان آنها انجام مىگیرد، چرا که خداوند فرموده است: کارهاىنیک گناهان را از میان مىبرد.
3- یک قدم به سوى نماز جمعه برابر با عمل بیستسال و پاداش یک نماز جمعهبرابر با پاداش دویستسال عبادت است:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: نماز جمعه تا نماز جمعه دیگر و نمازهاى پنجگانه، کفارهگناهان میان جمعههاست تا وقتى که شخص از گناهان کبیره دورى کند.
غسل روز جمعه کفاره گناه است و هر گامى که به سوى نماز جمعه برداشته مىشود،با عمل بیستسال برابر است و چون مومن از نماز جمعه فارغ شود، به پاداش عبادتدویستسال دست مىیابد.
4- فرشتگان براى نمازگزاران جمعه طلب آمرزش مىکنند:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: وقتى شب معراج مرا به آسمان بردند، زیر عرش خداوندهفتاد هزار شهر دیدم که هر شهرى همانند دنیاى شما بود و فرشتگانى دیدم کهبالهایشان را گسترده، خدا را تسبیح و تهلیل مىکردند و مىگفتند خدایا، کسانى راکه در نماز جمعه حاضر مىشوند بیامرز; خدایا، کسانى را که روز جمعه غسل مىکنند،رحمت کن.
5- فرشتگان براى نمازگزاران جمعه ثواب و عبادت هدیه مىکنند:
ابن عباس مىگوید: هنگامى که روز جمعه فرا مىرسد، خداى تعالى امر مىفرماید تامنبرى در بیت المعمور برپا شود; فرشتگان اطراف آن گرد مىآیند، جبرئیل اذانمىگوید، میکائیل امامت مىکند و ملائکه پشتسرش نماز مىگزارند. چون از نماز فارغمىشوند، جبرئیل مىگوید: خداوندا، ثواب این اذان را به امت محمد(ص) هدیه کردم.
میکائیل مىگوید: ثواب این امامت جمعه را به امامان امت محمد(ص) بخشیدم.
فرشتگان مىگویند: ثواب این نماز را به نمازگزاران امت محمد(ص) بخشیدیم.
خداى تعالى مىگوید: شما بر بندگانم جود و کرم کردید و من به جود و کرمسزاوارترم، شما را گواه مىگیرم که گناهان امت محمد(ص) را بخشیدم. آنگاهفرشتگان تا جمعه دیگر، پراکنده مىشوند.
6- نماز جمعه حج تهیدستان است:
امام صادق(ع) فرمود: مرد بادیه نشینى به نام قلیب خدمت پیامبر(ص) رسید و عرضکرد: اى پیامبر خدا، من چندین بار آماده حجشدم; ولى امکانات انجام آن برایمفراهم نگشت. حضرت در جواب فرمود قلیب، بر تو باد به نماز جمعه. به درستى که حجمستمندان است.
7- ائمه(علیهم السلام ) اصحاب و شیعیان را به شرکت در نماز جمعه تشویقمىکردند:
زراره، یار نزدیک امام صادق(ع) مىگوید: امام صادق(ع) ما را آنقدر به نمازجمعه تشویق کرد که پنداشتم منظورش این است که خدمت ایشان برسیم [و نماز جمعهرا به امامت وى برپا داریم] برداشتخودم را به حضرت عرض کردم، فرمود: نه، همانا مقصودم نمازى بود که خودتان دارید.
8- اصحاب پیامبر(ص) از روز پنجشنبه خود را براى نماز جمعه آماده مىکردند:
امام باقر(ع) فرمود: به خدا سوگند، به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر(ص) از روز پنجشنبه براى انجام اعمال و مراسم جمعه آماده مىشدند; چرا که جمعه براىمسلمانان کوتاه و مغتنم است.
امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد که فرمود: چگونه خواهید بود هنگامى کهفردى از شما پنجشنبه شب براى مراسم جمعه آماده شود؟ چنانکه قوم یهود جمعه شبخویش را براى مراسم مذهبى شنبه مهیا مىکردند.
9- نماز جمعه ثواب حج و عمره را دارد:
رسول خدا(ص) مىفرماید: مسلمان روز جمعه (مانند حجاج بیت الله) محرم به شمارمىآید. اگر نماز جمعه را بگزارد، محل خواهد شد; چنانچه پس از نماز جمعه بنشیندتا نماز عصر بخواند به منزله کسى خواهد بود که حج و عمره انجام داده است.
10- نماز جمعه موجب خلاصى از آتش جهنم است:
قال الصادق(ع): ما من قدم سعت الى الجمعه الا حرم الله جسدها على النار.» کسىکه به سوى نماز جمعه قدمى بردارد، خداوند بدنش را بر آتش حرام مىکند.
11- نماز جمعه معیار تقرب به خداوند است:
قال رسول الله(ص): ان الناس یجلسون من الله تعالى یوم القیامه على قدر رواحهمالى الجمعات الاول ثم الثانى ثم الثالث ثم الرابع.» رسول خدا(ص) فرمود: نزدیکىمردم به خداوند در روز قیامتبه اندازه رفتن آنها به نمازهاى جمعه است. گروهاول، دوم، سوم و چهارم; به اندازه شرکتشان در نماز جمعه طبقهبندى مىشوند.
12- اگر مردم فضیلت نماز جمعه را بدانند بر سر ثواب آن به منازعه برمىخیزند:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: سه چیز است که اگر امتم فضیلت و ثوابش را بدانند بر سرکسب ثواب آن به منازعه برخاسته، به قرعهکشى مىپردازند: اذان، رفتن به سوى نمازجمعه و صف اول جماعت.
13- نمازگزاران جمعه اهل بهشت هستند:
قال رسول الله(ص): الا اخبرکم باهل الجنه؟ من لایشغله عن الجمعه حر شدید و لابردشدید و لا ردغ.
پیامبر(ص) فرمود: شما را از اهل بهشت آگاه نسازم؟ اهل بهشت کسى است که گرما وسرماى شدید و گل او را از شرکت در نماز جمعه باز نمىدارد.
14- نماز جمعه تنها نمازى است که باید به وسیله امام معصوم(ع) یا نایب او ویا کسانى که از طرف نایبش منصوب مىشوند، اقامه شود:
امام سجاد(ع) از پدر بزرگوارش روایت کرد که حضرت على(ع) فرمود:
قضاوت و اجراى حدود و اقامه نماز جمعه جز با وجود امام و اجازه او صحیح نیست.
15- على(ع) به خاطر نماز جمعه زندانیان را با ضمانت آزاد مىکرد:
امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش چنین نقل مىکند: روش على(ع) چنان بود، کسانى راکه به سبب بدهکارى و یا تهمت زندانى بودند، براى شرکت در نماز جمعه از زندانآزاد مىساخت. آنها در نماز حاضر مىشدند و اولیایشان ضامن مىشدند که آنان را بهزندان بازگردانند.
16- سزاوار است کارفرما در روز جمعه کارگر را جهتشرکت در نماز جمعه رها کند:
رسول خدا(ص) فرمود: هر کس کارگرى را اجیر کند و او را از نماز جمعه باز دارد،مرتکب گناه شده است و چنانچه بازش ندارد، در ثواب نماز جمعه او شریک خواهدبود.
17- نماز جمعه مایه تکریم و بشارت مومنان و توبیخ منافقان است:
امام صادق(ع) فرمود: خداوند مومنان را به وسیله نماز جمعه گرامى داشت و رسولخدا(ص) آن را به عنوان بشارت مومنان و توبیخ منافقان، سنت قرار داد; ترک آنشایسته نیست و هر کس به عمد آن را ترک کند، نمازش پذیرفته نیست.
18- یک سوره از قرآن به نماز جمعه اختصاص داده شده است:
خداوند متعال در قرآن مىفرماید:
«یا ایها الذین آمنوا اذا نودى للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الى ذکر الله وذروا البیع ذالکم خیر لکم ان کنتم تعلمون.» اى کسانى که ایمان آوردهاید، هرگاه شما را براى نماز روز جمعه بخوانند، به سوى ذکر خدا بشتابید و تجارت رارها کنید که این [نماز جمعه] اگر بدانید، برایتان بهتر است.
امام باقر(ع) در تفسیر «فاسعوا الى ذکر الله» فرمود: اسعوا به معناى اعملواوعجلوا است; یعنى در عمل براى برگزارى نماز جمعه بشتابید، زیرا روز جمعه زمانىمحدود است. پاداش اعمال متناسب با کوتاهى این روز در نظر گرفته شده است و عملنیک و بد ثواب و کیفرش مضاعف خواهد بود ...
بىاعتنایى به نماز جمعه و عواقب آن
1- خداوند بر قلب ترک کننده نماز جمعهمهر مىزند:
قال رسول الله(ص): «من ترک ثلاث جمع تهاونا بها طبع الله على قلبه.» رسولخدا(ص) فرمود: هر کس سه نماز جمعه را به دلیل سبک شمردن و اهمیت ندادن به آن،ترک کند، خداوند بر قلبش مهر مىزند.
2- ترک کننده نماز جمعه از منافقان به شمار مىآید:
قال رسول الله(ص): «من ترک ثلاث جمعات من غیر عذر کتب من المنافقین.» رسولخدا(ص) فرمود: هر کس بدون عذر سه نماز جمعه را ترک کند، از منافقان شمردهمىشود.
3- ترک کننده نماز جمعه از غافلان به شمار مىآید:
رسول خدا(ص) فرمود: گروههایى که در نماز جمعه حاضر نمىشوند باید از کار دستبکشند وگرنه خداوند بر دلهایشان مهر خواهد زد و از آن پس از غافلان شمردهمىشوند.
4- بجاست که به خاطر ترک نماز جمعه کفاره دهد:
پیامبر گرامى(ص) فرمود: کسى که سه نماز جمعه را بدون عذر از دست دهد، بایدحتما یک درهم، یک صاع یا نصف صاع گندم صدقه دهد.
5- ترک نماز جمعه خشم الهى را به دنبال دارد:
عن النبى(ص): لایزال العبد متهاونا بالجمعه حتى یغضب الله علیه.
پیامبر(ص) فرمود: بندهاى که پیوسته نماز جمعه را سبک شمارد، به جایى مىرسد کهخداوند بر او خشم مىگیرد.
6- ترک نماز جمعه بىبرکتى زندگى و بىسامانى آن را به دنبال دارد:
رسول خدا(ص) فرمود: خداوند نماز جمعه را بر شما در همین سال و همین ماه وهمین ساعت واجب کرد; فریضهاى که ثبتشده است: هر کس در حال حیات و پس از مرگتا روز قیامت آن را، از روى انکار و سبک شمردن، ترک کند، خداوند هرگز کار اورا سامان نمىدهد و مبارک نمىکند. آگاه باشید چنین شخصى از نماز، حج، صدقه وبرکتبىبهره است; مگر آنکه توبه کند.
اگر توبه کند، توبهاش را مىپذیرد و با رحمتبه او مىنگرد.
7- کسى که عمدا نماز جمعه را ترک کند نمازش پذیرفته نمىشود:
امام صادق(ع) فرمود: «... فمن ترکها متعمدا فلاصلوه له.» هر کس نماز جمعه رابه عمد ترک کند، نمازش پذیرفته نمىشود.
8- مخالفتبا نماز جمعه هلاکت و نابودى در پى دارد:
على(ع) فرمود: سه چیز است که اگر درباره آن با رهبرانتان به مخالفتبرخیزید،نابود مىشوید: نماز جمعه، جهاد با دشمن و مناسک حج.
9- پیامبر اکرم(ص) ترک کنندگان نماز جمعه را تهدید کرده است:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: تحقیقا مصمم بودم دستور دهم مردى امامت نماز جمعه راعهدهدار شود و سپس خانههاى مردانى که در آن شرکت نمىکنند، آتش زنم.
مقدمات نماز جمعه
در روایات اهلبیت(علیهم السلام ) براى نماز جمعه مقدماتى ذکرشده است که مسلمان با انجام دادن آنها پاداش نماز جمعه کامل را دریافت مىکند;و آن عبارت است از:
1- غسل جمعه کند.
2- ناخنها و شاربهاى خود را کوتاه و ریش خود را شانه کند.
3- عطر استعمال کند و خود را بیاراید.
4- بهترین و پاکیزهترین لباسهاى خود را بپوشد.
5- مسواک بزند.
6- وضوى نیکو و کامل بگیرد.
7- در بین راه موجب آزار و اذیت کسى نشود.
بعضى از روایاتى که این مقدمات را سفارش مىکند، چنین است:
1- انس بن مالک از پیامبر اکرم(ص) نقل مىکند که فرمود: هر کس ناخنها و شاربخود را روز جمعه بگیرد و مسواک زند و چون آهنگ نماز کند بر سرش به نیت غسلآب بریزد، هفتاد هزار فرشته او را همراهى مىکنند و تمام آنها برایش استغفارکرده، شفاعتش مىکنند.
2- هشام بن حکم از امام صادق(ع) نقل مىکند که فرمود: باید هر یک از شما روزجمعه خود را بیاراید، غسل کند، عطر بزند، ریش خود را شانه کند، پاکیزهترینجامههاى خود را بپوشد و براى نماز جمعه آماده شود.
3- ابن عباس از پیامبر اکرم(ص) نقل مىکند که فرمود: امروز (جمعه) روز عیداست که خداوند براى مسلمانان قرار داده است. پس هر کس به نماز جمعه مىرود، غسلکند و اگر عطر دارد، عطر بزند و بر شما باد به مسواک زدن.
4- پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس روز جمعه غسل کرده، مسواک زند، از عطرى کهدارد استعمال کند، بهترین جامهاش را بپوشد، به مصلاى نماز جمعه برود و هنگامگذشتن از صف نمازگزاران، پا بر دوش آنها نگذارد و سپس به خطبه گوش دهد، اینعمل او کفاره گناهانى است که در فاصله میان آن جمعه تا جمعه دیگر و نیز سه روزپس از آن از وى سر زده است; زیرا خداوند تعالى مىفرماید: هر کس کار نیکى انجامدهد ده برابر پاداش دریافت مىکند.
حضور به موقع در نماز جمعه
نمازگزار جمعه باید توجه داشته باشد که خطبههاىنماز جمعه بخشى از نماز است و در واقع به جاى دو رکعت از نماز ظهر است. بنابراین، کسى نماز جمعه کامل را به جاى مىآورد و مشمول آثار و برکات آن مىشودکه از ابتدا و بلکه قبل از خطبهها در مصلا حاضر باشد.
1- ابوذر غفارى مىگوید: رسول خدا(ص) فرمود: چون روز جمعه فرا رسد، خداوندفرشتگانى که قلمهایى زرین و دفاترى از نقره دارند، مىفرستد. آنها مىآیند، بردر مساجد مىایستند و نامهاى کسانى که به مسجد وارد مىشوند به ترتیب مىنویسند.
چون تعداد نمازگزاران به هفتاد مىرسد، مىگویند: تعداد اینها به اندازه هفتادنفرى است که حضرت موسى(ع) از میان امتش انتخاب کرد. سپس به میان صفها مىروندو از حال کسانى که در نماز حاضر نشدهاند، مىپرسند و مىگویند: فلانى کجاست؟ درپاسخ گفته مىشود: او بیمار است. آنها دعا مىکنند و مىگویند: خداوندا، شفایشبخش تا نماز جمعه اقامه کند. [سپس سراغ غایب دیگر را مىگیرند و] مىگویند: فلانىکجاست؟ پاسخ داده مىشود که به سفر رفته. فرشتگان چنین دعا مىکنند:
خدایا، به سلامتبازگردانش که از نمازگزاران جمعه بود. [آنگاه از غایب دیگرپرسیده،] مىگویند: فلانى کجاست؟ پاسخ مىدهند: در گذشته است. فرشتگان دعامىکنند: خداوندا، او را بیامرز که نماز جمعه مىخواند.
2- ابى امامه از پیامبر(ص) روایت کرد که فرمود: روز جمعه فرشتگان فرستادهمىشوند تا بر در مساجد بایستند و نام شرکت کنندگان در نماز جمعه را به ترتیب،از فرد اول به بعد، بنویسند.
هنگامى که امام جمعه در جایگاه قرار گرفت، دفاتر ثبت نام برچیده مىشود.
3- ابىسعید از پیامبر(ص) نقل کرده، که فرمود: چون روز جمعه فرا رسد، ملائکه[کنار] در مساجد مىنشینند و نام هر کس که به مسجد آید، متناسب با موقعیت ومنزلتش، یادداشت مىکنند.
یکى ثوابش به اندازهاى است که گویا شترى در راه خدا داده، ثواب دیگرى بهاندازه قربانى کردن یک گاو، ثواب فردى به اندازه هدیه کردن یک گوسفند، ثوابمردى به قدر انفاق یک مرغ، ثواب دیگرى برابر با دادن یک گنجشک و پاداش مرددیگر به اندازه بخشش یک تخم مرغ است. هنگامى که موذن اذان مىگوید و امام جمعهدر جایگاه قرار مىگیرد، دفاتر ثبت نام برچیده مىشود.
برترى صفوف اول نماز جمعه پیامبر خدا(ص) فرمود: به نماز جمعه حاضر شوید ونزدیک امام بنشیند، زیرا فردى همواره از امام جمعه دور مىنشیند و در نتیجههنگام رفتن به بهشت در آخر واقع مىشود، گرچه داخل آن مىشود.