پیامبر صلی الله علیه وسلم که وقتی از او سؤال شد حق همسران ما بر ما چیست؟ فرمود : (أن تطعمها إذا طعمت و تکسوها إذا اکتسیت ولاتضرب الوجه و لاتقبح ولاتهجر إلا فی البیت) «هرگاه غذا خوردی به او هم غذا بدهی، و هرگاه لباس خواستی برای او هم لباس فراهم کنی (غذا و پوشاکش را فراهم کن)، و به صورت او نزنی و به او ناسزا نگوئی و تنها در خانه بسترش را ترک کن».ابوداود (2128) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : ) أکمل المؤمنین إیمانا أحسنهم خلقا، و خیارکم خیارکم لنسائهم ) «کاملترین مؤمنان از لحاظ ایمان،خوش اخلاقترین آناناند و بهترین شما کسانی هستندکه برای همسرانشان بهترند»ترمذی (1172) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لایفرک مؤمن مؤمنة إنکره منها خلقا رضی منها آخر) «هیچ مرد مؤمنی نباید کینه زن مؤمنی را به دل بگیرد، چون اگر رفتاری را از او نپسندد،رفتار دیگری را از او میپسندد».مسلم (469) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : (والرجل راع فی أهله و هو مسئول عن رعیته) «مرد سرپرست خانواده است ونسبت به آنان سؤال میشود».متفق علیه : بخاری (893)، مسلم (1829) |
**************************** |
اسماء بنت یزید گفت : نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم بودم، و گروهی از زنان و مردان کنار او نشسته بودند که فرمود : (لعل رجلا یقول ما یفعل بأهله و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها؟ فأرم القوم فقلت : إی والله یا رسول الله : إنهن لیفعلن و إنهم لیفعلون. قال فلا تفعلوا، فإنما ذلک مثل الشیطان لقی شیطانة فی طریق فغشیها والناس ینظرون) «شاید بعضی از مردان و زنان اسرار زناشوئی خود را بازگو کنند؟ مردم ساکت شدند، گفتم بله، به خدا قسم ای رسول خدا! زنان این کار را میکنند و مردان هم این کار را میکنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : این کار را نکنید چون این کار مانند کار شیطانی نر است که شیطانی ماده را در راه میبیند و در حالیکه مردم به آنها نگاه میکنند با او آمیزش میکند».صحیح [آداب الزفاف البانی 72]. |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم طولانی شدن شب نشینی (در عبادت) عبدالله بنعمر و دوری ازهمسرش را بر او انکار کرد و فرمود : (إن لزوجک علیک حقا) «همانا همسر شما بر شما حق دارد».متفق علیه :خ (1975)، مسلم (1159) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : (إذا صلت المرأة خمسها، و صامت شهرها، و حفظت فرجها، و أطاعت زوجها، قیل لها ادخلی الجنة من أی أبوابها شئت) «اگر زن نمازهای پنجگانه را بجا آورد و روزة رمضان را بگیرد و از زنا دوری کرده و از شوهرش اطاعت کند به او گفته میشود از هر دری از درهای بهشت که میخواهی داخل شو».[صحیح ابن ماجه 660] |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید: (والذی نفسی بیده، ما من رجل یدعوا امرأته إلی فراشه فتأبی علیه إلا کان الذی فی السماء ساخطا علیها حتی یرضی عنها). «قسم به ذاتی که جانم در دست او است هر مردی که همسرش را به بسترش فراخواند و او سرباز زند، ذاتی که در آسمان است از او ناراضی میشود تا وقتی که شوهرش از او راضی شود».مسلم (1436) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : (من أتی حائضا أو امرأة فی دبرها، أو کاهنا فصدقه بما یقول فقد کفر بما أنزل علی محمد) «هر کس در زمان قاعدگی یا از غیر محل نسل با همسرش آمیزش کند یا نزد کاهنی برود و آنچه را (کاهن) میگوید تصدیق کند، به آنچه بر محمد صلی الله علیه وسلم نازل شده کافر شده است».ابن ماجه (639) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : (إیاکم و الدخول علی النساء، قیل یا رسول الله : أفرأیت الحمو – و هو قریب الزوج کأخیه و ابن أخیه و عمه و ابنعمه و نحوهم – قال : الحموالموت). «از داخل شدن بر زنان بپرهیزید، گفته شد ای رسول خدا! نظرت درباره حمو (نزدیکان شوهر مانند برادر و پسر برادر و عمو و پسر عمو و مانند آنها) چیست؟ فرمود : حمو مرگ است».متفق علیه : بخاری (5232)، مسلم (2172)
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : (والمرأة راعیة فی بیت زوجها و مسئولة عن رعیتها) «وزن در خانه شوهرش نگهدار و در برابر زیردستانش مسئول است». متفق علیه : بخاری (893)، مسلم (1829). |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (خیر النساء من تسرک إذا أبصرت، و تعطیک إذا أمرت، و تحفظ غیبتک فی نفسها و مالک) «بهترین زنان زنی است که وقتی به او نگاه میکنی، تو را خوشحال ووقتی که به او امر میکنی تو را اطاعت کند و در غیاب تو حافظ خود و مال شما باشد». [صحیح ابن ماجه 3299]. |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (فحقکم علیهن ألا یوطئن فرشکم من تکرهون، و لایأذن فی بیوتکم لمن تکرهون) «حق شما بر زنانتان این است که ناموستان را حفظ کنند و کسی را که دوست ندارید به خانههایتان راه ندهند» |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (ولاتنفق امرأة شیئا من بیت زوجها، إلا بإذن زوجها، قیل و لا الطعام؟ قال : ذلک أفضل أموالنا) «زن نباید از مال شوهرش مصرف کند، مگر اینکه شوهرش به او اجازه دهد، گفته شد حتی غذا؟ فرمود : آن بهترین اموالمان است».[صحیح ابن ماجه 1875] |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لایحل للمرأة أن تصوم و زوجها شاهد إلا بإذنه) «جایز نیست که زن در حضور شوهرش روزه بگیرد مگر به اجازه او».بخاری (5195) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (إذا دعا الرجل امرأته إلی فراشه فلم تأته فبات غضبان علیها لعنتها الملائکة حتی تصبح) «هرگاه مرد از همسرش خواست تا در بسترش حاضر شود و همسرش امتناع ورزید و شوهرش از او خشمگین شد، ملائکه تا صبح او را لعنت میکنند». متفق علیه : بخاری (5194)، مسلم (1436) و در حدیثی دیگر میفرماید : (إذا دعا الرجل زوجته لحاجته فلتأته و إن کانت علی التنور) «هرگاه مرد همسرش را برای نیازش فرا خواند، باید نزد او برود اگرچه بر تنور باشد (مشغول پخت و پز باشد)». ترمذی (1170) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لعل رجلا یقول ما یفعل بأهله، و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها، فأرم القوم، فقلت إی و الله یا رسول الله، إنهن لیفعلن و إنهم لیفعلون، فقال صلی الله علیه وسلم : فلا تفعلوا، فإنما مثل ذلک کمثل شیطان لقی شیطانة فی طریق فغشیها و الناس ینظرون). «شاید در میان شما مردی باشد که آنچه را با زنش انجام داده بگوید، و یا زنی باشد که آنچه را با شوهرش انجام داده تعریف کند!؟ مردم ساکت شدند، گفتم : به خدا قسم ای رسول الله! زنان این کار را میکنند و مردان هم این کار را میکنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : این کار را نکنید چون این کار مانند کار شیطان نری است که شیطان مادهای را در راه میبیند و در حالیکه مردم به آنها نگاه میکنند با او آمیزش میکند».[آداب الزفاف 72] |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (أیما امرأة سألت زوجها الطلاق من غیر ما بأس فحرام علیها رائحة الجنة) «هر زنی که بدون سبب از شوهرش تقاضای طلاق کند، بوی بهشت بر او حرام است». ترمذی (1199) و در حدیثی دیگر میفرماید : (المختلعات هن المنافقات) «زنانی که خلع میکنند (تقاضای طلاق میکنند) منافقاند».[صحیح ابن ماجه 6681] |
**************************** |
از عبدالله بن زمعه روایت است که گفت : از پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (یعمد أحدکم فیجلد امرأته جلد العبد فلعله یضاجعها من آخر یومه) «بعضی از شما همسرشان را مانند برده شلاق میزنند، در حالیکه شاید در آخر همان روز با او همبستر شوند».متفق علیه : بخاری (4992)، مسلم (2855) |
**************************** |
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (ثلاث جدهن جد، و هزلهن جد : النکاح و الطلاق و الرجعة) «سه چیز است که شوخی و جدی در آنها، جدی است : نکاح، طلاق و رجوع کردن».ابوداود (2180)
از ابن عباس رضی الله عنه روایت است : زن ثابت بن قیس بن شماس نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت : ای رسول خدا! من نسبت به دین و اخلاق ثابت ایرادی ندارم، ولی از کفران و ناسپاسی با او میترسم – چون او را دوست ندارم - پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (فتردین علیه حدیقته) «آیا باغش را به او پس میدهدی؟ گفت : بله، پس باغ را به او پس داد، پیامبر صلی الله علیه وسلم به ثابت دستور داد تا از او جدا شود».بخاری (5276) |
**************************** |
از عمرو بن شعیب از پدرش از جدش روایت است که زنی گفت: ای رسول خدا! شکمم ظرف حمل این پسر بود، و پستانهایم برایش شیردان و آغوشم مأوای او بود، پدرش مرا طلاق داده و میخواهد او را از من بگیرد. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (أنت أحق به مالم تنکحی) «تا زمانی که ازدواج نکنی تو سزاوارتر به پسرت هستی».ابوداود (2259) |
**************************** |
از ابوهریره روایت است که: (أن امرأة جائت إلی النبی صلی الله علیه وسلم فقالت : یا رسول الله، إن زوجی یرید أن یذهب بابنی و قد سقانی من بئر أبی عتبة، و قد نفعنی. فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم : هذا أبوک، و هذه أمک، فخذ بید أیهما شئت. فأخذ بید أمه، فانطلقت به) «زنی نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت : ای رسول خدا! شوهرم میخواهد پسرم را از من بگیرد در حالی که پسرم از چاه ابی عتبه برایم آب آورده و به من کمک کرده است. پیامبر صلی الله علیه وسلم به پسر فرمود : این پدرت است و این هم مادرت، دست هر کدام از آنها را که میخواهی بگیر، پس دست مادرش را گرفت، پس مادرش او را با خود برد».ابوداود (2260) |
|
|